Suomen lopetettava asekauppa Israelin kanssa

Suomen ja Israelin käymä asekauppa on nousemassa keskeiseksi ulkopoliittiseksi puheenaiheeksi Suomessa. Merkittävien EU-maiden, kuten Ison-Britannian ja Espanjan, tai pohjoismaiden kuten Norjan ja Ruotsin, uudelleenarvioidessa ja katkaistessa kauppasuhteitaan Israelin aseteollisuuteen ovat Suomen hallitus ja puolustusministeriö valinneet päinvastaisen lähestymistavan.

Vuosina 2004-2007 Suomi oli toiseksi merkittävin ohjusteknologian viejä Israeliin. Suomen vienti on ristiriidassa EU:n Ministerineuvoston laatiman aseviennin käytännesäännön kanssa. Käytännesääntö kieltää aseviennin maihin, jotka syyllistyvät YK:n mukaan ihmisoikeusrikkomuksiin, tai joissa aseita saatetaan käyttää sisäisiin sortotoimiin (sopimuksen englanninkielisessä versiossa "internal repression").

Suomen asevienti on kuitenkin vain murto-osa Israelin kanssa käydystä asekaupasta. Suomi on hankkinut vuodesta 1999 lähtien israelilaisia aseita yli 152 miljoonalla eurolla. Suomi on kauppapoliittisilla valinnoillaan tukenut tuntuvasti Israelin aseteollisuuden suurimpia yhtiöitä, mikä edesauttaa Israelin valtion ja palestiinalaisten välisen konfliktin jatkumista.

Me, adressin allekirjoittaneet, emme hyväksy puolustusministeriön Suomen kansalaisten verorahoilla maksamia materiaalihankintoja Israelin aseyhtiöiltä. Vaadimme Suomen ja Israelin välisen asekaupan ja sotilaallisen yhteistyön välitöntä lakkauttamista.

Taustamateriaalia:

Taloussanomien artikkeli: Järjestö: Suomi tukee asekaupoilla Israelin sotarikoksia (http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2010/04/01/jarjesto-suomi-tukee-asekaupoilla-israelin-sotarikoksia/20104627/12)

- - -

ICAHD Finlandin tutkimus Elbit Systemsistä, Rafael Advanced Defence Systemsistä ja Suomen kytköksistä kyseisiin yhtiöihin: Suomen ja Israelin vaiettu asekauppa (http://icahd.fi/?page_id=904)

- - -

Safer Globe Finland -järjestön taustapaperi: Suomen ja Israelin asekauppa (http://www.saferglobe.fi/index.php/mita-teemme/taustapaperit/)

- - -

An op-ed by ICAHD Finland on the Finnish-Israeli military trade and EU provisions: Finnish-Israeli arms trade flouts EU regulations (http://icahd.fi/?page_id=119)

- - -

ICAHD Finlandin Bruno Jäntin kirjoittama Avoin kirje Anni Sinnemäelle (http://icahd.fi/?page_id=114)