Palloliitto boikottiin

Suomen Palloliitto on muuttanut Kakkosen ja Kolmosen sarjajärjestelmiä huonompaan suuntaan. Kakkosesta nousee Ykköseen nykyisin vain nousukarsintojen kautta. Ei riitä pelkästään enää se, että voittaa oman lohkonsa. Tämä johtuu sarjojen supistamisesta. Ykkösen joukkuemäärä supistetaan 14 joukkueesta 10:een.

Kolmosestakin nousee Kakkoseen nykyisin vain nousukarsintojen kautta.

Kolmosen yhdeksän lohkovoittajaa, ja paras toiseksi sijoittunut joukkue (pisteet/pelatut pelit) osallistuvat Kakkosen karsintapeleihin. Lohkovoittokaan ei enää riitä nousuun Kolmosessakaan. Jostakin lohkosta voi nousta kaksi joukkuetta, joistakin taas ei yhtään.

Suomen cup on nykyään pilattu. Vuoteen 2009 asti Cupia pelattiin huhtikuusta loka/marraskuuhun, mutta nykyään sitä pelataan tammikuusta syyskuuhun. Välierien ja finaalien väli on peräti kolme kuukautta. Cupia ei pelata kenttien ollessa parhaimmillaan.

Palloliitto sulki AC Oulun ja Tampere Unitedin Veikkausliigasta kaudeksi 2011. Liittoa kritisoitiin paljon, kun se arpoi liigajoukkueet.

Suomen Palloliiton (SPL) liittohallitus käsitteli kokouksessaan maanantaina Tampere United ry:n pyynnöstä seuran mahdollisuutta pelata Veikkausliigassa kaudella 2012.

Liittohallitus katsoi, ettei Tampere United ry voi hakea liigalisenssiä kaudelle 2012, koska liigalisenssimääräysten 3.1-kohdan mukaan lisenssin hakijana voi olla jäsenseura, joka urheilullisen menestyksen perusteella on oikeutettu osallistumaan liigaan. Tampere Unitedilla ei ole tällaista urheilullista menestystä kaudelta 2011, koska Tampere Unitedin liigalisenssi 2011 peruutettiin taloudellisten kriteerien perusteella. Lisäksi Tampere United suljettiin kaudeksi 2011 Palloliiton alaisista kilpailuista.

Kaikki Pelaa-ohjelma alkaa menettää merkitystään.