Valokuvat pois Tallini.fi-sivustolta

Eläinaiheinen virtuaalipeli Tallini.fi sisältää paljon muilta sivustoilta luvatta kopioituja kuvia. Kuvia sivustolle voivat lisätä ketkä tahansa rekisteröityneet, ja kuvia valvotaan todella heikosti. Oman arvioni mukaan yli puolet sivuston kuvista ovat luvattomasti kopioituja.

Eniten kopiointia esiintyy ulkomaalaisilta sivuilta. Googleen kirjoitetaan hakusana ja kuvahausta etsitään sopivia kuvia. Myös suomalaisilta kuvasivustoilta kopioidaan paljon kuvia. Todella monet kuvasivustot myyvät kuviaan medialle ja yksityishenkilöille, näin ollen heiltä suoraan sanoen varastetaan valokuvia.

Vaadimme tähän parannusta. Parasta olisi tietenkin, että valokuvat lähtisivät Tallini.fi-sivustolta kokonaan pois. Tilalle ylläpito voisi vaikkapa piirtää valmiita kuvia, kuten monissa muissa nettipeleissä. Ellei tätä pystytä toteuttaa, niin ainakin kuvien valvontaa on tiukennettava. Hyvä keino olisi, että kuvaa lisätessään pitäisi antaa alkuperäisen sivun osoite, ja ylläpito tarkastaisi jokaisen kuvan ennen lisäystä sivuille. Tässäkin voisi huijata mainitsemalla osoitteen ja kertomalla että luvat kuviin on saatu, joten paras tapa olisi todellakin poistaa valokuvat sivustolta kokonaan. Monet muut nettipelit käyttävät itsetehtyjä kuvia ja niillä ei esiinny kopiointiongelmia.