Ei jätteenpolttolaitosta Ruskoon

Tammervoima eli Tampereen Sähkölaitos -yhtiöt ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy suunnittelevat
jätettä polttoaineena käyttävän voimalaitoksen rakentamista Tampereelle. Hankkeen
ympäristövaikutusten arvioinnissa (YVA) on neljä eri sijoitusvaihtoehtoa: VE 1 Lielahti, VE 2 Rusko,
VE 3 Sarankulma (käytännössä Toivio/Peltolammi) ja VE 4 Tarastenjärvi

Merkittäviä haittoja ympäristölle ja ihmisille

Suunniteltu jätteenpolttolaitoksen sijoitus Ruskossa Kauhakorvenkadun itäpään lähellä on erittäin lähellä uutta Hirvikallion asuinaluetta. Hirvikallioon on kaavoitettu 90 omakotitonttia, jotka on arvottu kaupungin tonttiarvonnoissa vuosina 2008-2010. Lisäksi pohjoisosaan sijoittuu 60 - 70 asuntoa yhtiömuotoisiin pientaloihin. Kaikenkaikkiaan uudelle alueelle sijoittuu arviolta 550 asukasta, joista valtaosa on lapsiperheitä. Uuden alueen lisäksi lähistöllä on myös vanhempaa asuntokantaa.

Mielestämme haittoja arvioitaessa Hirvikallion uuden asuinalueen merkitystä on väheksytty: Lainaus YVA-raportista: "Hyötyvoimalaitoksen välittömässä läheisyydessä ei ole asutusta, mistä johtuen ihmisiin kohdistuvat haitalliset paikallisvaikutukset eivät ole merkittäviä". Alueen asukkaina koemme että hankeen haittavaikutukset on arvioitu epäoikeudenmukaisesti.

Hankkeen ympäristövaikutusten arvioinnissa on listattu mm. seuraavia vaikutuksia:

• Vaikutuksia virkistysreitteihin
  • Vaikutuksia lähi- ja kaukomaisemaan: Piippu tulee olemaan 14-kerroksisen kerrostalon korkuinen.
  • Kasvattaa melutasoa erityisesti rakennusaikana mittavien louhintatöiden takia
  • Raskaan liikenteen määrä kasvaa räjähdysmäisesti: Hyötyvoimalaitoksen jätekuljetusten määräksi on arvioitu noin 100-140 ajoneuvokäyntiä arkivuorokaudessa. Liikenne tulee keskittymään pääosin arkipäiville klo 7.00–20.00 väliselle ajalle. Koska suuri osa uuden alueen talouksista on lapsiperheitä, koemme kasvavan liikenteen erittäin kielteisenä.

Kohtuuttomien haittavaikutusten takia me allekirjoittajat vastustamme jyrkästi vaihtoehtoa VE 2 Rusko.

Avainsanoja: jätteenpoltto, saaste, kierrätys, luontoarvot, sosiaaliset vaikutukset, virkistys

Tietolinkkejä: http://www.tammervoima.fi/news/16/67/Kerro-mielipiteesi-arviointiselostuksesta.html