Helsingin kaupungin johdon eroittamiseksi

Tiesitkö Suomessa, Helsingissä köyhät yksinhuoltajat, eläkeläiset ja opiskelijat näkevät nälkää?

Miksi Helsingin kaupunki ei tee jo päätöstä ilmaisruoanjakopaikkojen lisäämiseksi Helsinkiin vaikka lama on alkanut?

Köyhyys, pahoinvointi ja itsemurhat lisääntyy Helsingissä! Pienellä eläkkeellä olevat näkevät jopa nälkää ja eivät uskalla edes hakea Helsingin kaupungin sosiaalivirastosta toimeentulotukia vaikka niillä olisi oikeus siihen. Kaupungin sosiaaliviranomaiset haastavat oikeuteen sosiaaliavun hakijoita Käsittämätöntä! Heikoimpien syrjintää!

Kysymme voiko enää toimeentulotuella elää, vuodesta toiseen 417 eurolla kuukaudessa Suomessa ja varsinkin pääkaupunkiseudulla, missä elinkustannukset ovat muuta maata korkeammat? Ei voi elää enää!

Perustimme virallisen yhdistyksen aivan sitä varten kun huomasimme eduskunnan romuttavan hyvinvointiyhteiskuntamme jättäen heikompi-osaiset kansalaiset oman onnen nojaan.

Yhdistyksemme tarkoituksena on ollut alkaa jakamaan vapaaehtoisesti vähävaraisille viimeinen myyntipäivä olevia elintarvikekauppojen lahjoittamia elintarvikkeita köyhyysrajan alapuolella eläville Helsinkiläisille. Yhdistyksellämme ei ole varaa vuokrata toimitiloja eikä rikas Helsinki ole auttanut yhdistystä taloudellisesti lainkaan, vaikka sosiaaliviranomaiset tietävät tilanteemme täysin. Nyt on työttömien ja toimeentulotuen hakijoiden määrä räjähdysmäisesti kasvanut.

Uskomatonta! Helsingin kaupunki on miettinyt sitä jo kaksi vuotta mutta mitään lausuntoa/raporttia emme ole saaneet, puhumatta edes mistään avustuksista lukuisista pyynnöstä ja hakemuksista huolimatta.

********************************************************************************
Huomautus / lisäselvitys

Lukuisista pyynnöstämme huolimatta ei Helsingin kaupungin sosiaalivirasto lähettänyt tätä Ruoka-aputyöryhmän selvitystä yhdistyksemme. Saimme selvityksen vasta 27.3.2009 sähköpostilla, kun uhkasimme erottaa Helsingin kaupungin sosiaaliviraston ylimmän johdon ja teimme sitä varten tämän adressin nettiin.

Soitimme asiasta peräti kahdeksan kertaa Helsingin kaupungin sosiaalivirastoon, Leila Palviaiselle, ensimmäisen kerran jo tammikuussa 2009. Lausunto on nyt nähtävänä yhdistyksemme nettisivuston blogissa 27.03.2009, osoitteessa: http://www.jatkasaarenlyhty.suntuubi.com/fi/Lue%20blogi%20t%C3%A4st%C3%A4%3A/?cat=8&y=2009&m=03&d=27

Sopii kyllä ihmetellä Helsingin kaupungin sosiaaliviraston käytäntöä sitä, kun olemme itse aloitteen tekijöitä miksi meidän piti pyytää meitä koskevaa raporttia/ selvitystä sosiaaliviranomaisilta lukuisa kertoja vaikka olemme asianomaisia kyseisessä asiassa. Eikä pyynnöstämme sitä lähetetty meille heti, vaikka olimme tietoisia sen valmistumisesta jo 2008 loppuun mennessä. Voidaanko jopa taas epäillä tässäkin asiassa selvää kiusantekoa ja syrjintää sosiaaliviranomaisten taholta.

Helsingissä 08.04.2009

Jätkäsaaren Lyhty ry.

Ari Söderlund
*******************************************************************************
Mutta missä viipyy asian uudelleen käsittely? Kuka selvittää asiaa Helsingin kaupungilla? Ei kukaan!

Köyhät syrjäytyy yhteiskunnastamme ja tekevät sitten itsemurhan kun turva ja suojaverkostot puuttuvat täysin.

Ruoholahti – Jätkäsaaren alueelta puuttuu täysin sosiaalinen toimintakeskus, missä eläkeläiset ja syrjäytetyt voisivat toimia ja harrastaa mielekästä tekemistä. Eikä yksinomaan Ruoholahdessa vaan joka kaupunginosassa pitäisi olla jonkinlainen tukipiste tai kohtaamispaikka tavallisille ihmisille. Ei kukaan tavallinen köyhä lähde mihinkään puliukoille tarkoitettuihin paikkoihin.

Teimme aloitteen jokaiselle puolueelle, pyysimme tekemään aloitteen ruoanjakopaikkojen lisäämiseksi eteläiseen Helsinkiin. Ainut kansanedustaja oli jonka vaivautui auttamaan meitä, oli kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto, (Vihreät). Joka vei asiamme eteenpäin Helsingin kaupunginvaltuustoon. Helsingin kaupunginvaltuusto joka päätti palauttaa aloitteen uudelleen valmisteltavaksi, mutta mitään ei ole sen jälkeen Helsingin kaupungin taholta siitä asiasta kuulunut.

Olemme useaan otteeseen tiedustelleet sitä Helsingin sosiaalivirastosta ja pyytäneet lausuntoa/raporttia asiasta, mutta tuloksetta. Pyysimme toimintaamme myös kirkkoamme mukaan, mutta kirkkomme kieltäytyi auttamasta nälkää näkeviä omia seurakuntalaisia.

Ote pöytäkirjasta: HELSINGIN KAUPUNGINVALTUUSTO
Aloite 35
Outi Alanko-Kahiluoto + Näre
Kaupunginvaltuusto päättänee palauttaa aloitteen uudelleen valmisteltavaksi siten, että tutkitaan mahdollisuus luovuttaa Jätkäsaaren alueella sijaitseva ns. ahtaajien ruokala Jätkäsaaren Lyhty ry:n käyttöön ilmaisruoan jakelua ja sosiaalista toimintakeskusta varten siihen saakka kunnes toiminnot sataman alueella loppuvat ja saadaan uudestaan selvitettyä, tarvitseeko kaupunki tiloja enää omaan käyttöön.

Kansataloudellisesti voidaan puhua hyvinkin merkittävästä asiasta:

On täysin järjenvastaista kun elintarvikekaupat vievät tuhansia tonneja syötäväksi kelpaavia elintarvikkeita kaatopaikoille, vaikka osa kansasta näkee suoranaista nälkää.

Kolmannen sektorin yhdistykset pystyisivät vapaaehtoisvoimin järjestämään syötäväksi kelpaavan ruoanjakelun köyhille, jos Helsingin kaupunki antaisi toiminta-avustuksen ja toimitilat siihen. Mutta ei! Uskomatonta!!

Rikas Helsinki ei halua auttaa köyhyysrajan alapuolella eläviä! Voimme epäillä ja sen takia varoitamme Helsingin kaupungin päättäjiä, syrjinnästä ja eriarvoistuminen lisääntyy kaupungissamme jo nyt liikaa ja sen myötä yksinäisyys, itsemurhat, rikollisuus, alkoholi sekä huumeongelmat.

Eikö kaupungin oman edunkin kannalta olisi hyvä että asukkaat omilla asuinalueillaan eripuolella kaupunkia järjestäisivät mielekästä toimintaa vähävaraisille, mutta jos Helsingin kaupunki ei halua edes auttaa mitenkään taikka antaa kohtuu ajassa edes lausuntoa / raporttia asiasta, puhumatta että Helsingin kaupungin Terve ja Turvallinen kaupunkivaltuuskunta noteeraisi hätäämme millään tavalla.

Silloin Helsingin kaupunki saa itse kantaa vastuun tulevasta pahoinvoinnista kaupungissamme. Sen huomaa joka puolella kaupunkia mm. jokaisilla metroasemalla.

Kuten tiedämme, ettei Suomalaisesta sosiaaliturvan uudistuksesta tullut yhtään mitään. Kysymme miksi emme saa toimintaamme yhteiskunnalta ja Helsingin kaupungilta minkäänlaista taloudellista tukea toiminnan aloittamiseen?

Vaadimme ensisijaisesti eduskuntaa tekemään lakimuutoksen kaatopaikoille menevistä syötäväksi kelpaavia elintarvikkeita ettei niitä vietäisi kaatopaikoille, sillä ne voitaisiin jakaa mieluimmin niitä tarvitseville, alle köyhyysrajan eläville, ja päättäjien pitää lopettaa hyvinvointiyhteiskunnasta puhuminen, sillä Suomi ei ole mikään hyvinvointivaltio enää.

Lama on alkanut ja heikompiosaiset ja köyhät voivat yhä huonommin Suomessa.

Nyt on pantava Helsingin kaupungin ylin johto ja sen sosiaaliviranomaiset vastuuseen siitä, ja on saatava nopeasti uusi päätös sosiaalisen toimintakeskuksen perustamiseksi eteläiseen Helsinkiin!

Voimme epäillä: Oletteko samaa mieltä, pitääkö jo alkaa erottamaan Helsingin kaupungin ylintä johtoa?
Voimme epäillä vahvasti tarkoituksen omaista syrjintää Helsingin köyhiä ja varattomia kohtaan, jota Helsingin kaupungin sosiaalilautakunta ja Helsingin kaupungin ydinjohto on tarkoituksella harjoittanut viime lamasta lähtien.

Ennaltaehkäisevää toimeentulotukea ei Helsingin kaupunki ole myöntänyt esim. särkeviin hampaisiin ja muihin terveydenhoitokuluihin, vaikka monella toimeentulotukea saavalla olisi ollut lakisääteinen oikeus siihen. Helsingin kaupungin sosiaalivirasto on jopa haastanut avuttomia toimeentulotuenhakijoita jopa oikeuteen perättömästi, SEKÄ KIELTÄNYT HAKEMASTA LAKISÄÄTEISTÄ TOIMEENTULOTUKEA!

Voimme vahvasti epäillä heitteelle jättöä. On selvää näyttöä itsemurhan tehneistä, joille ei ole Helsingin kaupunki myöntänyt mitään toimeentulotukea, vaikka siihen olisi ollut oikeus.

Helsingin kaupunki on varakas ja sen liikelaitokset tuottavat hyvin,
heikompi-osaisten kaupunkilaisten avustaminen on ollut vuosia täysin retuperällä. Sen osoittaa jo Helsingin kaupungin sosiaaliasiamiehen raportti.

Varaa kaupungilla on rakentaa kyllä musiikkitaloja ja kalliita siltoja mutta ei ole varaa antaa edes autotallia köyhille, josta voisimme aloittaa mielekkään vapaaehtoistoiminnan. Voimavaramme mennyt täysin aivan muuhun mihin yhdistyksemme on tarkoitettu. Käsittämätöntä!

Tutkittua tietoa Helsingin kaupungin taloudellisesta tilasta löydät Pro kuntapalvelut -verkoston tietopakettista Helsingin kaupunginvaltuutetuille:

Allekirjoita adressi Helsingin kaupungin sosiaalijohdon erottamiseksi kokonaan viroistaan jos antavat tietoisesti tapahtua näinkin järkyttävää syrjintää heikoimpia ja köyhiä kohtaan Helsingissä.Kaiken huippu on se että Helsingin kaupungin sosiaalijohtaja Paavo Voutilainen päätti sisustaa omaa ja sihteerinsä työhuonetta, henkilökuntansa taukotilaa ja asiakastiloja yhteensä lähes 72 000 eurolla. Yksistään Voutilaisen uusi työpöytä maksaa yli 18 500 euroa.

Kalliiden huonekalujen hankkimista on perusteltu jopa sillä, että 190-senttisenä pitkänä miehenä Voutilainen ei mahtunut 30 senttiä lyhyemmän edeltäjänsä käyttämiin toimistokalusteisiin.

Työtilat kuluvat, ja niitä on aika ajoin uusittava. Luksus-huonekalujen tilaaminen samaan aikaan kun toimeentulotukijonot kasvavat ja lama syvenee viestittää, että sosiaalijohto omalta osaltaan repii eriarvoisuuden kuilua entistä leveämmäksi.

Allekirjoita adressi Helsingin kaupungin sosiaalijohdon eroittaiseksi

Helsinki 27.04.2009 päivitetty uudestaan

Jätkäsaaren Lyhty ry. -heikomman puolella!

Ari Söderlund

WWW.JATKASAARENLYHTY.SUNTUUBI.COM