Annatko sinä suurkustantajien ja kirjakaupan päättää, mitkä kirjat ostat joululahjoiksi?

Suomessa on neljä ehkä viisi isoa kustannusyhtiötä, joiden kustantamat kirjat katsotaan riittävän tasokkaiksi taiteellisessa ja sisällöllisessä mielessä, vaikka nyt Kirjailijaliiton ja apurahalautakuntien valintakriteereitä ajatellen. Näin ajattelevat kirjakaupatkin, eivätkä ota juuri pienkustantajien teoksia myyntiin. Miksi ottaisivat, koska isot kustantajat jo valmiiksi valitsevat suuresta tarjonnastaan ne kirjoittajat, joiden kirjat "myyvät" ja lisäksi auttavat mainonnassa. Kohta ei ole kotimaisista myynnissä kuin sofioksasia, jaritervoja, ilkkaremeksiä ja lailahirvisaaria, jos jokajouluinen paasilinna jää ilmestymättä. En suinkaan väitä, että nämä kirjat olisivat huonoja, päinvastoin. Niitähän tehdään tiimissä kustannustoimittajien tuella. Mutta kotimainen kaunokirjallisuus tässä kyllä yksipuolistuu.

Pienkustantajat ovat samassa jamassa kuin pienet urheiluseurat: tekevät kustannuksellaan kaiken kasvatustyön. Nämä, monesti erikoistuneet kustantamot ottavat riskit etsiessään ja retuuttaessaan ylöspäin tuntemattomia kirjoittajia. Jos joku helmi löytyy, isot nappaavat sen armotta. Ja taas pienkustantajat hakevat isoilta jäljelle jääneistä käsikirjoituksista niitä, joilla olisi mahdollisuudet menestyä. Pienkustantajien kirjailijoista löytyvät todelliset uudet kyvyt, suurkustantajat kun pystyvät tekemällä tekemään uuden loistokirjailijan mainoskampanjoillaan yhdessä kirjakauppakeskittymien kanssa ja kansa uskoo.

Jos joku on jo ennestään valtakunnan julkkis, hänen teoksensa markkinat ovat valmiit - tarvitsee vain saada kirja ulostulokuntoon! Esimerkkejä tuskin tarvitsee mainita nimiltä (TV- työläiset, urheilumenestyjät, valtiomiehet, näyttelijät, muut taiteilijat ja tositv-sankarit ym). Ellei kohde itse kirjoita, etsitään toimittaja tekemään työ. Raha on taas ainoa oikea konsultti ja toiminnan pitää olla kannattavaa, se on realiteetti.

Kustantajien ja kirjakauppojen tilastojen mukaan kirjamyynti kasvaa. Tarkasti ilmaisten kyllä, mutta vain käännöskirjallisuuden osalta, jonka myynti on jo valmiiksi testattua. Kotimainen hiipuu vuosi vuodelta, ainakin, mikäli nykyinen suuntaus jatkuu. Ja se jatkuu niin kauan, kuin kansa ostaa vain TV:ssä mainostettuja ja kirjakaupoissa esillä olevia kirjoja. Nettikauppa myy halvemmalla paljon laaja-alaisempaa kirjallisuutta mm. pienkustantamoiden laajasta tuotannosta.

Tutustu kirjojen arvosteluihin sivulla http://www.nordbooks.net/keskustelu.html?p=&c=

aarne pynnönen http://aarnehenri.blogspot.com/

aarne pynnönen http://aarnehenri.blogspot.com/    Ota yhteyttä adressin tekijään