Uudistetaan Uuden Musiikin Kilpailu!

Oletko esiintyvä artisti, lauluntekijä vaiko kenties pelkästään musiikin kuuntelija? Haluatko että Uuden Musiikin Kilpailua uudistettaisiin tarjoamaan laadukkaampaa musiikkia? Jos haluat, jatka lukemista!

Vuosittain järjestettävällä Uuden Musiikin Kilpailulla YLE hakee Suomen edustajaa Eurovision laulukilpailuun. Kilpailu on järjestetty tällä nimikkeellä muutaman vuoden ajan, ja se on tavoitteissaan onnistunut kohtuullisen hyvin, mutta kuitenkaan merkittävää menestystä ei ole tullut. Softenginen "Something Better" on pärjännyt parhaiten UMK:n historiassa, mutta sekään ei päässyt kymmenen parhaan joukkoon varsinaisessa finaalissa.

Miksi parempaa menestystä ei ole tullut? Syynä tähän on kaksi vaihtoehtoa: Joko UMKhon ei ole kukaan lähettänyt tarpeeksi hyvää kappaletta, tai sitten raati ei ole osannut valita jatkoon päässeitä oikein. Kaikkein todennäköisimmin syinä ovat molemmat vaihtoehdot. Mutta mitä voisimme tehdä jotta saataisiin enemmän menestystä?

Ensimmäiseen vaihtoehtoon emme voi vaikuttaa, sillä siihen kuinka lahjakkaita suomalaiset muusikot ovat, ei voi tehdä mitään. YLEllä ei myöskään ole resursseja tehdä kilpailusta sellaista, että maan ykkösnimet olisivat kiinnostuneita siitä. Siksi keskitymme jälkimmäiseen vaihtoehtoon, eli: Miten raati voisi onnistua paremmin tehtävässään valita parhaat kappaleet jatkoon?

Otetaanpa faktat esiin. Uuden Musiikin Kilpailun tuomaristo hakee kappaleita sen perusteella, kuinka paljon hittipotentiaalia lähetetyillä kappaleilla on, ja myös karsii pois tuotannolliselta tasoltaan heikommat kappaleet. Nämä molemmat tekijät karsintaprosessissa ovat suurin syy siihen, että epäkaupalliset, mutta sävellyksinä ja/tai sanoituksina laadukkaat kappaleet jätetään automaattisesti pois jatkosta. Tällä menettelyllä tyydytetään suurten levy-yhtiöiden tarpeita, mutta ei välttämättä muusikoiden ja katsojien tarpeita.

Ensinnäkin, hittipotentiaalista: Hitti on aina hitti ja hyvä kappale on aina hyvä kappale, mutta hitti ei aina ole hyvä kappale ja hyvä kappale ei aina ole hitti. Tämä on ehdottomasti otettava huomioon valittaessa jatkoon pääsijöitä. Tavoitteena on pärjätä mahdollisimman hyvin itse kilpailussa, eikö vain? On ensiarvoisen tärkeää ymmärtää, että katsojat eivät ajattele niin, että "äänestän tätä, koska tällä on eniten hittipotentiaalia" vaan "äänestän tätä, koska tämä on paras kappale (tai esitys)".

Toiseksi, äänitteiden tuotannollisesta tasosta: On myös väärin karsia kappaleita pois myös sen perusteella, miltä ne demoina kuulostavat. Miksi? Siksi, koska YLEllä on käytettävissään huipputuottajat, jotka voivat tehdä kappaleesta laadukkaan, mikäli se sävellyksenä ja/tai sanoituksena on laadukas.

Epäkaupallisella kappaleella voi pärjätä hyvin Euroviisuissa. Tästä hyvänä esimerkkinä on tämän vuoden voittaja Conchita Wurst: Hän voitti viisut kappaleella, josta ei tullut Euroopan laajuista ykköshittiä. Kappale "Rise Like A Phoenix" nousi kyllä ykköseksi artistin kotimaassa Itävallassa, ja muutamassa muussa Euroopan maassa top kymppiin, mutta siinäpä se. Jos Conchita ei olisi päässyt Euroviisuihin, kappale ei tuskin olisi mitenkään pystynyt pääsemään päivänvaloon.

Aiemmin mainittujen asioiden pohjalta muutos toisi UMKiin todennäköisesti laajemmin eri tyylilajien edustajia, ja varmasti lisää taiteellisuutta. Lyhyesti sanottuna parempaa viihdettä.

Sanotaan EI Uuden Musiikin Kilpailun liialle kaupallisuushakuisuudelle ja vaaditaan muutosta yhdessä!