vaadimme muutosta perusopetuslakiin 32 § Koulumatkat:

Vaadimme muutosta perusopetuslakiin:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628 32 § Koulumatkat:

”Perusopetus järjestetään yleisimmin lähikoulussa tai soveltuvassa paikassa niin, että koulumatkat olisivat mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Oppilaalla on kuitenkin perusopetuslain mukaan oikeus maksuttomaan kuljetukseen tai oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävään riittävään avustukseen, jos matka on yli viisi kilometriä tai jos matka on lapselle liian vaikea, rasittava tai vaarallinen.

Kunta tai muu koulutuksen järjestäjä voi päättää myös säädettyjä etuja laajemmista kuljetuksista.

Oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas lukuvuoden alkaessa on täyttänyt 13 vuotta tai jos oppilas saa perusopetuslain 17 §:n 2 momentissa tarkoitettua erityisopetusta, koulumatka saa kestää enintään kolme tuntia...

Koulut/ eskarit ovat alkaneet, ja teillä kulkee paljon pieniä koululaisia ylisuurien reppujensa kanssa joko jalan tai pyörällä.

Ai miksikö kulkevat itsenäisesti ja vielä noin pienet?

Siksi, koska eivät saa koulukyyditystä, kun koulumatkaa on ”vain alle viisi kilsaa”.

Eikö tässä vaadita liikaa pieneltä?

Koulutunneilla henkilöstö ihmettelee sitten lapsen väsymistä, levottomuutta, tympääntyneisyyttä.

Kaikki nuo voivat johtua ehkä siitä koulumatkasta, joka useimmiten on myös pelottava, ja tuskinpa pienetkään oppilaat säästyvät  koulumatka kiusaamiselta.

Ennen riitti 3 km ja sai kuljetuksen.

Matkat ovat vaarallisia: pimeitä, metsäisiä, kapeita, korjauksen alla olevia, kovasti auto- sekä mopoliikennettä, raskasta liikennettä sekä maaseuduilla myös ehkä petovaara.

Ei myöskään kaikkialla asutusalueilla kulje julkinen kulkuneuvo eli bussit.

Kaikkialla ei ole pyöräteitä, eikä myöskään katuvaloja!

Useimmat koulut kieltävät lasten kulkemisen koulumatkalla polkupyörällä.

Kuinkahan kauan menisi silloin koulumatkoihin, ehkä pienin jaloin se enimmäismäärä 2.5-3 tuntia tai pitempäänkin.

Mitenhän itse kulkisit esim 3 km -35 asteen pakkasella tuiskussa ja tuulessa...?

Kimppakyydit lapsille eivät aina käy, sillä vanhemmat/ huoltajat ovat töissä.

Me allekirjoittaneet vaadimmekin maksuttomaan koulukuljetukseen muutosta 5km.stä 2.5 km.iin, huomioon ottaen myös erityislapset, joille säilyy maksuton kuljetus iästä ja matkan pituudesta riippumatta ennallaan.

Näin saisimme lapsillemme turvalliset koulumatkat!

Kertokaa ja jakakaa tietoa  adressista, sellaisillekkin kuka ei ole fb.ym yhteisöissä...viellä Joulukuu 2012 on aikaa allekirjoittaa!Sen jälkeen luovutan adressin eteenpäin.

Tarvitsemme vähintään 50tuhatta nimeä, jotta muutos saataisiin ehkä aikaan...

Allekirjoitathan vaikka sinulla ei olisi lapsia, allekirjoittamalla tuet lapsiperheitä! Kiitos!