VAADIMME UUSIA SUSITUTKIJOITA RKTL PALVELUKSEEN

(Adressi julkaistu 30.03.2013)

VAADIMME PIKAISESTI UUSIA SUSITUTKIJOITA RKTL PALVELUKSEEN:
(LUOTTAMUS METSÄSTÄJIEN JA SUSITUTKIJOIDEN VÄLILLE PALAUTETTAVA VÄLITTÖMÄSTI)

* Adressi luovutetaan allekirjoituksineen maa- ja metsätalousministeri Jari Koskiselle saatekirjelmän kanssa syksyllä 2013. Adressin toimeenpanija / nimien kerääjä: Suurpedot ja Luonto ry (SjL)

JOHDANTO VAATIMUKSIIN:

Tyytymättömyyttä RKTL:n toimintaan ovat esittäneet mm. alla olevat tahot:

- Erävalvontaa kymmenisen vuotta poliisina hoitanut, sittemmin eläkkeelle jäänyt sonkajärveläinen Erkki Shemeikka: "Metsästyslakia tiukennettiin pari vuotta sitten ja olisi ollut oikein, että toisestakin päästä oltaisiin tultu vastaan. Tarkoitan tällä sitä, että susien kaatolupien määrää oltaisiin samalla lisätty. - Kyseisiä petoja on nimittäin huomattavasti enemmän kuin mitä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Rktl on antanut ymmärtää, Shemeikka sanoo. Rktl on Shemeikan arvion mukaan susiasiassa temppelinharjalla. - Metsästäjien mielestä oikeaa tietoa pimitetään. Esimerkiksi vuosi sitten tehdyssä laajassa petolaskennassa ilveskannasta saatiin kaikki tarvittava tieto, mutta susia ja ahmoja koskeva tutkimustieto jäi pelkästään Rktl:n käyttöön." Lue lisää... http://www.iisalmensanomat.fi/uutiset/yla-savo/susien-m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4st%C3%A4-olisi-saatava-oikeaa-tietoa/769176

- MTK:"Suurpedot ovat jo vuosia sitten saavuttaneet tavoitellut kantatasot. Siitä huolimatta niiden sallitaan edelleenkin lisääntyä ja aiheuttaa vakavia vahinkoja maaseudun ihmisille ja elinkeinoille sekä yhteiskunnalle yleensä. Monilla alueilla suurpedot koetaan jo vaaraksi ihmisten fyysiselle turvallisuudelle. Suurpetojen kannansäätely ei näyttäisi olevan enää riistapolitiikasta vastaavien viranomaisten hallinnassa." Lue lisää... http://www.mtk.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedotteet_2013/tammikuu/fi_FI/luottamus_suurpetopolitiikkaan

- "Keskustan kansanedustajat arvostelevat petopolitiikan salamyhkäisyyttä, joka lisää ristiriitoja ja vahvistaa petopelkoa ja petovihaa."... "viranomaisten toiminta on entisestään syventänyt vastakkainasettelua ja luottamuspulaa." Lue lisää... http://www.suomenmaa.fi/etusivu/keskusta_moittii_rankasti_susipolitiikan_johtamisvajetta_6243536.html

- Taajamasusi ry: "Asuinalueiden lähellä liikkuvien susien poistamista vaativa Taajamasusi ry vaihtaisi Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen susitutkijat uusiin. Kannanotossaan Perhon metsästäjien susilaskelmien puolesta yhdistys esittää muun muassa, että susitutkijat leimaavat virallisesta totuudesta poikkeavat puheet valehteluksi, epäpätevyydeksi tai liioitteluksi. Tutkijoita syytetään tekstissä myös pilkallisesta ja sarkastisesta asenteesta sekä tiedon panttaamisesta. Yhdistys uskoo vahvasti metsästäjien asiantuntemukseen petolaskennassa. Metsästäjien laskujen mukaan Perhossa on 12 sutta, kun Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen tilaston mukaan niitä on kaatojen jälkeen vain kaksi." Lue uutinen... http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/460623/Taajamasusiyhdistys+lyttaa+susitutkijat
Kts. http://www.taajamasusi.com/yhdistyksen-tiedotteet/480-rktl-n-susitutkijat-vaihtoon

*     *     *     *     *     *     *     *     *    *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *

ME ALLEKIRJOITTANEET VAADIMME:

- Maa-ja metsätalousministeriön asetettava pikaisesti uudet susitutkijat entisten sijalle RKTL:n palvelukseen

- Maa-ja metsätalousministeriön asetettava uudet henkilöt niiden sijalle, jotka nyt päättävät suurpetojen kaatoluvista

VAADIMME MYÖS MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖLTÄ:

- että riistanhoitomaksuja ei saa käyttää sudensuojeluun eikä susitutkimukseen

- että RKTL:n on lopetettava metsästäjien mustamaalaaminen, eli sellaisten lausuntojen antaminen julkisuuteen jossa väitetään susikannan olevan pieni mahdollisten metsästäjien tekemien salakaatojen takia

- että Maa- ja metsätalousministeriö asettaa puolueettoman tahon tutkimaan RKTL:n toimintaa ja antamaan tästä julkisen lausunnon vuosittain (yksi tutkimus ei riitä, vaan seuranta tulee olla jatkuvaa)

- että susikannan kanta-arviossa metsästäjien tekemät havainnot ovat ensisijaisia

- että kokonaisuudessaan kaikilta osin RKTL:n suurpetopolitiikkaa muuttuu avoimemmaksi: ns. salailupolitiikka välittömästi lopetettava!

- että susien sekä muiden suurpetojen pannoitukset kiellettävä kunnes saadaan ulkopuolisen riippumattoman tahon esittämä tutkimus pannoituksen haitoista sekä hyödyistä

- että paikallisia susipoliittisessa päätöksenteossa on kuunneltava huomattavasti enemmän kuin tähän asti; paikallisille ensisijainen päätäntävalta susipolitiikassa

- Ilveskannan koon kasvattaminen lopetettava ja myönnettävä enemmän kaatolupia kuin tähän asti sillä kysymyksessä ei
ole uhanalainen laji

ALLA PERUSTELUT VAATIMUKSILLE:

RKTL:n susitutkijat mustamaalaavat jatkuvasti metsästäjäkuntaa

"Riista ja kalatalouden tutkimuslaitoksen erikoistutkijan Ilpo Kojolan mukaan susikanta on romahtanut Suomessa. Kojolan mukaan ilmeisin syy siihen ovat nimenomaan salakaadot. Kojola muistuttaa, että susia häviää jatkuvasti."Lue lisää... http://selkosanomat.fi/kotimaa/susia-metsastetaan-salaa-2/

"Ronkainen arvioi laumasta puuttuvan viisi eläintä ja pitää mahdollisena syynä salakaatoja." Lue lisää... http://yle.fi/uutiset/susikiistat_karjistyvat_savossa/5053788

RKTL on pantannut tietoja mm. metsästäjiltä koskien pannoitettuja susia?

On mielenkiintoista, että nyt kun maanomistajat kieltävät susien pannoituksen omistamillaan alueilla, niin RKTL lupaa yht`äkkiä palvelua, jota mukamas aikaisemmin ei ollut saatavilla (tietoa pantasusien liikkeistä).

"RKTL aikoo kädenojennuksena metsästäjille avata syksyllä erityisen nettipalvelun, josta metsästäjät voivat saada tietoa pantasusien liikkeistä" Lue lisää.. http://yle.fi/uutiset/metsastajat_estavat_susitutkijoiden_pannoitustyota/6555868

Asian tekee vieläkin mielenkiintoisemmaksi se, että susien pannoitusta on alunperinkin perusteltu sillä, että näin esim. metsästyskoiraharrastajat pystyvät saamaan tietoa pannoitettujen susien liikkeistä vaikka todellisuudessa näitä tietoja on pantattu aina tähän päivään asti.

"Susipuhelin palvelee 1.9. – 31.12.2012 /  RKTL on avannut erityisesti koiran kanssa metsästäviä palvelevan susipuhelimen. Palvelusta metsästäjät voivat tiedustella, onko pannoitettu susi liikkunut hiljattain jahtialueella. Tarkoituksena on vähentää riskiä susien hyökkäyksistä metsästyskoirien kimppuun." Lue lisää... http://www.rktl.fi/riista/suurpedot/susi/susipuhelin.html

* Veronmaksajien rahoilla siis alunperinkin ylläpidettiin palvelua jota ei ollut edes tarkoitus toteuttaa parhaalla mahdollisella tavalla! Tyytymättömyyttä susipuhelinta kohtaan on esiintynyt metsästäjien keskuudessa jatkuvasti, lue lisää... http://www.kuhmolainen.fi/Uutiset/1194704694320/artikkeli/rktl+n+susipuhelin+jakaa+vanhaa+tietoa.html

RKTL väheksyy metsästäjien ilmoittamia suurpetohavaintoja

"Metsästäjäliiton Kainuun piirin järjestämässä susilaskennassa löydettiin 103 suden jäljet. Laskennassa kirjattiin myös 212 ilveksen ja 35 ahman jäljet. Susien määrä poikkeaa vahvasti RKTL:n kanta-arviosta." Lue lisää... http://www.metsastajaliitto.fi/?q=node/702

Metsästäjien laskentaan ei luoteta, lue lisää... http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/susilaskenta-perhossa---tutkija-ei-usko-tulokseen/2013/03/1718781

"Susilaskentaan olivat tulossa myös Riistakeskus sekä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen susitutkijoita. Nämä vetäytyivät laskennasta aivan viime hetkillä. Heitä ei haluttu paikalle, koska pelättiin tilanteen kärjistyvän. - Rktl:n (Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen) suhtautuminen on niin ristiriidassa metsästäjien kanssa, että siitä olisi saattanut aiheutua konflikteja." Lue lisää... http://yle.fi/uutiset/metsastajien_susilaskenta_perhossa_12_sutta/6523417

Lue myös: http://www.taajamasusi.com/artikkelit/491-perhon-susilaskennan-lopulliset-tulokset

Metsästäjät eivät luota RKTL:n nykyisiin tutkijoihin

"Maa- ja metsätalousministeri ja ministeriö syyllistyvät välinpitämättömyyteen, kun eivät puutu Rktl:n kiistanalaiseen toimintaan petoarvioissa." Lue lisää... http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipiteet/lukijalta/koskisen-syyt%C3%A4-tarttua-petotutkimuksen-ongelmiin-1.35514

"Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) asiantuntemus ja toimintatavat ovat viimeaikaisen susikeskustelun myötä joutuneet vahvojen epäilysten kohteeksi... Susikeskustelu on paljastanut, että RKTL:n toiminta susiasiassa on tieteellisesti asioihin suhtautuvan tutkimustoiminnan sijaan suden ”kiihkosuojeluun" värittynyttä. Asioista annetaan suoranaisesti väärää tietoa sekä kansalaisille että päättäjille... Susia oli Perhossa siis kolminkertainen määrä RKTL:n ilmoittamaan. Ilmeisesti tilanne on sama koko maassa, eli RKTL:n ilmoittama noin 180 sutta on todellisuudessa 350- yli 400." Lue lisää... http://www.kouvolansanomat.fi/Mielipide---Sana-on-vapaa/2013/03/12/RKTL%3An+petokantaluvut+viherklikin+linjoilla/2013215341688/69?alku=50

"Maanomistajat ja metsästäjät; jos teidän tai valtion mailla räimitään helikopterilla ensin mainitussa tarkoituksessa, ottakaa helikopterin tiedot ylös. Isäni pruukasi sanoa, että ”jokaiselle hevoselle löytyy ajaja”. Niin löytyy tässäkin asiassa. Kyllä Suomen lait kuuluvat myös valtion virkamiehille." Lue lisää... http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipiteet/lukijalta/pannoituksia-ei-voi-tehd%C3%A4-ilman-lupaa-1.35619

"Valtakunnassa on liian monta laumaa, jotka eivät sisälly Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen määrittämään vähimmäiskantaan. Mm. monilla ongelma-alueilla ja poronhoitoalueella susia ei ole virallisesti lainkaan, mutta susien aiheuttamia ongelmia ilmenee sitäkin enemmän." Lue lisää... http://www.kuhmolainen.fi/Uutiset/1194798677702/artikkeli/riistanhoitoyhdistykset+ottivat+kantaa+susipolitiikkaan.html

RKTL pitää metsästäjiä epäluotettavina

" Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen suurpetotutkija Samuli Heikkinen: ... susihavaintojen selailu on käyttöoikeuksien takana. Suljettu järjestelmä aiheuttaa kansalaisten keskuudessa välittömästi huolta tietojen luotettavuudesta. Vapaan tiedon perään huudeltiin jo Twitterissäkin susiasian tiimoilta. - No siellähän on runsaasti havaintoja suurpedoista ja kyllä niitä tietoja mahdollisesti voisi käyttää niiden suurpetojen salakaatoihin tai johonkin vastaavanlaisiin toimintoihin, Samuli Heikkinen toteaa. Kuinka suuri uhka salakaato on? - Minusta se uhka on todellinen. Siihen kannattaa suhtautua myös niin, että se on täysin olemassa oleva tapa." Lue lisää... http://yle.fi/uutiset/susihavainnot_pidetaan_piilossa_salakaatajien_pelossa/6480316

Ilveskannat räjähdysmäisessä kasvussa uhkana riistakannoille

Suuri ilveskanta uhkaa luonnon monimuotoisuutta. Korkeasta kannasta kärsivät todistettavasti jänikset, kanalinnut, kauriit, peurat sekä ketut. Monin paikoin maatamme ylisuuri ilveskanta on lähes kokonaan tuhonnut niin jänis- kuin kettukannankin ja joissakin paikoin kauris sekä uhanalainen metsäpeurakanta on uhattuna ylisuuden ilveskannan takia. Koska ilveskanta on liian suuri eikä metsässä enää ruoka riitä, alkavat heikot yksilöt nälissään tulemaan myös ihmisten pihapiireihin. Tästä on osoituksia mm. Liljendalisssa, jossa ilves toistamiseen hyökkäsi ponin kimppuun raadellen sitä Loviisassa (2012). Lisäksi nälkiintynyt nuori ilves löydettiin kuolleena pihapiiristä Nurmeksessa (2012). Lisääntynyt ilveskanta muodostaa uhkakuvan myös esim. lammas elinkeinon harjoittajille.

Lisäksi suuri ilveskanta mitätöi metsästäjien tekemän pitkäjänteisen riistanhoitotyön; on turha ruokkia pienriistaa sekä kauriita ja peuroja vain ilvesten saaliiksi. Suuren ilveskannan takia riistanhoito koetaan monin paikoin turhaksi koska metsästäjille itselleen ei jää riistaa saalistettavaksi uutterasta riistanhoitotyöstä huolimatta.

Tyytymättömyys RKTL:n ajamaan suurpetopolitiikkaan kasvussa:

"Joka kolmas suomalainen on sitä mieltä, että Suomessa on liikaa suurpetoja, selviää MTV3 Uutisten teettämästä kyselystä. Suurpetojen nykymäärää pitää sopivana 42 prosenttia vastaajista." Lue lisää... http://www.hameensanomat.fi/uutiset/kotimaa/227492-mtv3-joka-kolmannen-mielesta-suurpetoja-liikaa

"Jos susialueitten asukkaitten ainoana keinona on ollut anoa poikkeuslupaa ja sitäkin on ollut vaikea saada, niin tilanne helposti kärjistyy. Varsinaista apua susialueella elämiseen ei tuo sekään, että valtio korotti pari vuotta sitten suden nimellistä arvoa kymmenkertaiseksi ja loi uuden rikoskategorian törkeä metsästysrikos." Lue lisää... http://www.turkulainen.fi/artikkeli/222321-susivihaan-on-pakko-reagoida

Sonkajärvellä metsästäjät ovat päättäneet kieltäytyä yhteistyöstä riistantutkimuksen kanssa, Mtv3 Huomenta Suomi, kohdasta 2.20 min., 11.2.2013 http://www.katsomo.fi/?progId=166212

Suurpetojen pannoitus aiheuttaa eläimelle tarpeetonta kärsimystä

"Hongisto kysyy hallitukselta, onko se tietoinen seurantalaitteiden eläimille mahdollisesti aiheuttamista hiertymistä ja tulehduksista, jotka voivat johtaa maasuurpedolle epätyypilliseen käytökseen ravintoa etsittäessä."... Välittömästi tutkimus päälle. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen tutkijoiden lisäksi mukaan on syytä ottaa poliisiviranomainen tai joku muu ulkopuolinen taho, että tutkimus on mahdollisimman rehellinen ja puolueeton. Oinosen mielestään kaikki uudet pannoitukset täytyy laittaa jäihin tutkimuksen ajaksi. – Ei olisi paha homma, jos RKTL:n tutkimusmestari Seppo Ronkainen siirrettäisiin syrjään tutkimuksen ajaksi, Oinonen sanoi Savon Sanomille." Lue lisää... http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/karhujen-ja-susien-karsimykset-seurantapantojen-takia-eduskuntaan/1296413

"Karhuille ja susille asennetut radiopannat ovat aiheuttaneet pedoille vammoja. Pantojen on todettu hankaavan petojen kaulaan avohaavoja. MT:n lukija Antti Tarkkala Orivedeltä vertaa pannoitusta eläinrääkkäykseen". Lue lisää... http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymp%C3%A4rist%C3%B6/radiopannat-hankaavat-petojen-kauloihin-m%C3%A4rkivi%C3%A4-haavoja-1.35433

Lue myös alla olevat linkit:

Metsästäjien maksamilla riistanhoitomaksuilla tuetaan sudensuojelua

"Vuosittainen riistanhoitomaksu (metsästyskorttimaksu) on 30 euroa ja se on pakko maksaa jos tahtoo metsästää (tämä ei ole vapaaehtoinen "uhrilahja"). Tämä n. 9 miljoonan euron potti (metsästäjiä n. 300 000) ohjataan maa-ja metsätalousministeriön käyttöön joka edelleen ohjaa sen mm. Suomen riistakeskukselle. Riistakeskus taas ohjaa varat eteenpäin - mm. sudensuojeluun (susitutkimukseen ja petojen suojeluun) ja maksaa palkkaa susiensuojelijoille (mm. Riistapäällikkö Keijo Kapiaiselle). Suomen riistakeskus on täysin susiensuojelun lumoissa toimien maa-ja metsätalousministeriön alaisuudessa (joka tahtoo maahamme lisää susia)." Lue lisää... http://markolind.puheenvuoro.uusisuomi.fi/100338-her%C3%A4tys-mets%C3%A4st%C3%A4j%C3%A4t-me-maksamme-palkkaa-susitutkijoille-ja-susien-suojelijoille

Nämä henkilöt päättävät maassamme tavalla tai toisella suurpetopolitiikasta:

Adressin ylläpitäjä / nimien kerääjä: