Vaasalla on varaa musiikkiluokkiin!

Musiikkiluokkien toiminnan lakkauttamisesta ei synny säästöjä!

Vaasassa on jatkumassa vuodesta 1978 toimineiden Onkilahden musiikkiluokkien viime vuosien alasajo ilman, että oltaisiin kuunneltu vanhempien ja vanhojen sekä nykyisten oppilaiden kantaa asiaan - onkohan edes opettajia kuultu. Onko valtuusto tietoinen, minkä verran säästöjä musiikkiluokkien lakkautuksesta tulisi ja paljonko musiikkiluokat todellisuudessa maksavat?

-          Musiikkiluokkalaisten tuntitarjontaa on nipistetty muista aineista, joten tuntikehyssäästöt eivät toisi merkittäviä säästöjä.

-     Musiikkiluokat ovat toimineet kymmeniä vuosia isokokoisilla luokilla, joka on jo sinänsä isoa säästöä (28-32 oppilasta kohtaan vain yksi opettaja ilman koulunavustajia)

-          Musiikkiluokkien tuki ry on aktiivisesti rahoittanut toimintaa mm. äänite- ja lipputuloilla. Näillä (ei siis kaupungin!) varoilla on kustannettu valtaosa musiikkiluokkien ylimääräisistä kuluista, kuten soittimet, nuotit, kuoroleirit jne.

Ovatko päättäjät unohtaneet musiikkiluokkien lukuisat hyvät puolet, kuten:

-          Tutkimusten mukaan musiikkiluokkalaisten tulokset ovat muita luokkia paremmat myös muissa aineissa kuin musiikki!

-          Aktiivinen musiikki- ja kuoroharrastus lapsena kehittää huomattavassa määrin mm. lasten keskittymis-, empatia ja kommunikaatiokykyä. Se myös laajentaa hyvin paljon lapsen tunnemaailmaa ja vaikuttaa oppimiskykyyn sekä käytökseen erittäin positiivisesti ja tätä kautta auttaa mm. ehkäisemään nuorten syrjäytymistä.

-     Musiikkiluokkatoiminta on ollut auttamassa Kuula-opiston ja muiden musiikkitahojen toimintaa.

-          Vaasa on voinut ylläpitää imagoa monipuolisena kulttuurikaupunkina myös lapsiperheille. Tämä maine ei kestäisi musiikkiluokkien lakkauttamisen aiheuttamaa kolhua.

-          Musiikkiluokkalaiset tuovat positiivista näkyvyyttä kaupungilleen olemalla vahvasti esillä (ilman korvausta) useissa kaupungin tapahtumissa, esimerkiksi veteraanijuhlissa, itsenäisyyspäiväjuhlissa, arvovieraiden vastaanottotilaisuuksissa sekä joulunavauksissa. Musiikkiluokkien kuorot sekä Tiernapojat ovat tuoneet iloa ja tunnelmaa lukuisille vaasalaisille vuosikymmenien ajan.

-     Musiikkiluokat ovat tuoneet kaupungilleen näkyvyyttä ja kunniaa myös lukuisilla esiintymismatkoillaan ympäri Suomea ja ulkomailla.

Onko mietitty, mitä seurauksia lopettamisesta pitkällä tähtäimellä tulisi, esimerkiksi:

-          Vaasan houkuttelevuus lapsiperheiden silmissä vähenisi.

-          Vaasasta ei enää löytyisi korkeatasoista lapsikuoroa.

-          Vaasaan rakennetaan uusi konserttitalo. Mistä saadaan yleisö konsertteihin, jos musiikkikasvatus joutuu säästäjien giljotiiniin?

Vaasa ei saa toistaa Seinäjoen virhettä lopettamalla musiikkiluokat kuviteltujen säästöjen vuoksi! Me allekirjoittaneet vastustamme musiikkiluokkiin kaavailtuja säästötoimenpiteitä sekä kehotamme varhaiskasvatuslautakunnan jäseniä perehtymään faktoihin ennen päätöksen tekoa.