Vaatimus muutoksesta Jalkapallon Kaikki Pelaa-sääntöihin

Adressin tavoitteena on saada poistettua jalkapallon Kaikki Pelaa-säännöistä seuraava kohta: Leikkimaailmassa sarjapisteitä ei lasketa ja sarjataulukoita ei tehdä/julkaista. Tämä kohta on sääntö F9 ja sitä nuoremmille ikäluokille.

Aiheesta on tehty aiemminkin (v.2006) vastaava vetoomus, mutta se ei ole edennyt maaliin. Joten koitetaan nyt muutosta uudella adressilla.

Palloliiton/piirien lähtökohtana on kontrolloida kaikkea pelitoimintaa. Turnauksille ja vastaaville pelitapahtumille on aina anottava piiriltä lupa. Ilman lupaa ei kyseisiä tapahtumia saisi järjestää. Luvan edellytyksenä on, että turnauksessa noudatetaan kirjaimellisesti SPL:n Kaikki Pelaa-sääntöjä.

Nyt todellinen tilanne on seuraava, ikäluokassa F9 ja nuoremmat sarjataulukoita pidetään ja sijoitusotteluita pelataan Kaikki Pelaa-sääntöjen vastaisesti. Myös osa turnauksista pelataan ilman Palloliiton lupaa, osittain johtuen tietämättömyydestä, mikä taas  johtuu kyseisen asian heikosta tiedottamisesta.

Kysyntää jokatapauksessa on pelata sijoituksista  eri turnauksissa.  Sarjataulukot ja sijoitusottelut kieltävän säännön olemassaoloa perustellaan mm. sillä, että mikäli pelitapahtumissa kyseistä sääntöä ei olisi, niin turnauksissa keskityttäisiin ensisijaisesti  voittamiseen peluuttamalla parhaita pelaajia, jolloin harrastajamäärät laskevat. Harrastajamäärän kasvattaminen on yksi Palloliiton tavoite.

Väitteelle ei ole tueksi mitään faktaa, vain pelkkää mutuilua.  Nykypäivänä juniorivalmentajat osaavat valita yksittäiseen turnaukseen sopivan kokoonpanon,  jossa jokainen pelaaja saa peliaikaa tasaisesti.
Uskon, että jokainen joukkue pyrkii hakemaan ja tarjoamaan kaikilla eritasoilla oleville pelaajilleen aina oman tasoista pelitoimintaa, sisältäen mm. turnaukset ja tällöin kaikki saavat pelata, ei välttämässä samoissa turnauksissa, mutta tasapuolisesti  eri tapahtumissa.

Kyseinen sääntö poistamalla, annetaan joukkueille itselleen sääntöjen mukainen  valta valita millaisia turnauksia järjestetään ja millaisiin turnauksiin osallistutaan, joko sijoituksilla tai ilman.
Palloliiton pitää tässä asiassa luottaa henkilöihin, jotka toimivat joukkueissa pelaajien kanssa jatkuvasti. Siellä on paras tietämys, millainen toiminta sopii omalle joukkueelle.

Ohessa otteet määräyksistä ja säännöistä, jotka asiaan liittyvät.

SPL:n Kilpailumääräykset

5 § Kilpailut, ottelut ja turnaukset
4. Seura tai muu yhteisö voi järjestää liiton tai tapahtumapaikan piirin luvalla kansallisia otteluja sekä turnauksia. Luvan myöntämisen ehtona on, että kilpailun järjestäjä ja siihen osallistuvat sitoutuvat kirjallisesti tai liiton pelipassin lunastamalla liiton ja piirin sääntöihin ja määräyksiin.

SPL:n Kaikki Pelaa –säännöt

LASTEN JA NUORTEN VALTAKUNNALLISET TURNAUSKRITEERIT SUOMESSA VUODELLE 2016

Turnauslupa myönnetään piiristä seuran tekemän anomuksen perusteella. Turnauslupa tarvitaan myös korttelisarjoille/nappulaliigoille sekä muulle vastaavalle toiminnalle.
Ulkomaisiin turnauksiin tai ulkomailla pelattaviin otteluihin osallistuminen edellyttää ilmoitusta piirille.
Ohjeet koskevat kaikkea Palloliiton jäsenseurojen, piirien ja liiton järjestämää pelitoimintaa. Turnauksen järjestäjällä ei ole oikeutta tehdä turnaus- tai Kaikki Pelaa -sääntöihin omia sovelluksiaan.
Nämä ohjeet koskevat kaikkia Suomessa järjestettäviä kansallisia tai kansainvälisiä turnauksia. Turnauksella tarkoitetaan kaikkia liiton, piirin tai seuran järjestämiä tapahtumia, johon osallistuu vähintään neljä joukkuetta vähintään kahdesta seurasta.

Ohjeet turnausten hyväksymiselle vuodelle 2016 ovat:

1.Noudatetaan oman ikäluokan Kaikki Pelaa –sääntöjä

4.Leikkimaailmassa sarjapisteitä ei lasketa ja sarjataulukoita ei tehdä/julkaista. Tämä kohta on sääntö F9 ja sitä nuoremmille ikäluokille. E10 ja sitä vanhemmille ikäluokille seurat ja piirit voivat halutessaan järjestää yksittäisiä turnauksia, joissa sijoitukset ratkotaan.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että SPL:n Kaikki Pelaa-säännöistä poistetaan pelitoimintaa koskeva seuraava kohta: Leikkimaailmassa sarjapisteitä ei lasketa ja sarjataulukoita ei tehdä/julkaista. Tämä kohta on sääntö F9 ja sitä nuoremmille ikäluokille.

Urheiluun kuuluu voittaminen, urheiluun kuuluu häviäminen ja urheiluun kuuluu osallistujien laittaminen järjestykseen!

Mikäli olet tästä asiasta samaa mieltä, niin allekirjoita adressi ja välitä tätä viestiä eteenpäin kilpailullisen urheilun ja jalkapallon ystäville. Mikäli adressi saa riittävän määrän kannatusta 31.1.2016 mennessä, niin se välitetään Palloliittoon vetoomukseksi Kaikki Pelaa-säännöistä päättäville henkilöille.