Eurojust-sopimus

EUROJUST on jäsenvaltioiden välisen rikollisuuden torjuntaan ja tietojen vaihtoon perustettu EU:n elin.

Yhteistyö on kuitenkin ottanut globaalimpia askeleita.
Eurojustin pääjohtaja Michael Kennedy allekirjoitti sopimuksen Washingtonissa 6.11.2006. Läsnä tilaisuudessa olivat EU:n edustajina oikeusministeri Leena Luhtanen (sd.) ja sisäministeri Kari Rajamäki (sd.) sekä taustahenkilönä Maarit Loimukoski.

Sopimuksen tarkoituksena on sen 2 artiklan mukaan edistää yhteistyötä USA:n ja Eurojustin välillä rikollisuuden vastaisessa taistelussa, terrorismi mukaan luettuna. Sopimuksen mukaan yksityisen kansalaisen rikoksen tutkintaan liittyviä tietoja voidaan tarvittaessa luovuttaa silloin kun hän on tutkinta- tai syytetoimien kohteena. Tämä ei tarkoita sitä että henkilö olisi vielä syyllistynyt mihinkään rikokseen mutta antaa hiljaisen hyväksynnän epäinhimillisten kuulustelumenetelmien käyttämiseksi. Sopimuksen legitimiteetti on hyvin häilyvä ja se on johtanut selvityksiin eduskunnassa ja eduskunta on ottanut käsiteltäväkseen myös itse koko Eurojust - sopimuksen.

Sopimus antaa mahdollisuuden tulkinnasta riippuen että terrorismista epältyjä voidaan kiduttaa EU:sta luovutettujen tietojen vuoksi. Sopimuksessa ei ole ollut selvää mainintaa jonka mukaan tietoa ei vaihdeta eikä epäiltyä luovuteta EU-maasta Yhdysvaltoihin. Varsinaisia ”turvatakuita” kidutuksen estämiseksi ei täten ole olemassa. USA:ssa hyväksytty laki, Military Commissions Act (MCA), laillistaa kidutuksen sekä vangitsemisen ilman oikeudenkäyntiä. Laki koskee "vihollisia" jotka ovat otettu kiinni omassa maassa tai sen ulkopuolella.

Ihmisoikeusjärjestöt ovat epäilleet pidätettyjen kohtelussa olevan käytössä säännöllisinä menetelminä nukkumisen estäminen, alistamisen erittäin kylmälle lämpötilalle, nälässä pitämisen sekä fyysisen väkivallan. Erittäin epäinhimilliseksi tämän tekee näiden toimien ulottaminen maihin joiden kanssa EU:lla tai USA:lla ei ole kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia (Afganistanistan, Iraq). Tällöin kiduttamisen muotoja ja huonoa kohtelua ei ole mitenkään rajattu ja toimet koskevat usein lapsia tai naisia joita ”voidaan epäillä” esim. terroristien suojelemisesta.

Suomi on 1.4.1991 sitoutunut kidutuksen, epäinhimillisen tai halventavan kohtelun tai rangaistuksen estämiseksi tehtyyn eurooppalaiseen yleissopimukseen (SopS 17/91). Sopimus on tullut osaksi Suomen oikeutta lailla 463/91 ja asetuksella 464/91.

Suomi on EU:n puheenjohtajamaa ja suomen on keskusteltava ihmisoikeusloukkauksista. On sinun vuorosi vaikuttaa. Vetoamalla Eurojust - sopimuksen epäeettisyyteen tuet suomalaista oikeudentajua ja ilmaiset eriävän mielipiteen kidutuksen kieltämiseksi kuulustelumenetelmänä. Eurojust - ohjelma tämänhetkisessä muodossaan mahdollistaa EU-kansalaisen kiduttamisen kuulustelumenetelmänä.