Valkoiset sienet sukupuuttoon

Viime aikoina on sattunut Suomessa lukuisia kohtalokkaita väärinkäsityksiä, joissa tappavan myrkyllinen valkoinen kärpässieni on sekoitettu toiseen valkoiseen sieneen, nimittäin herkkusieneen.

Vastaavien traagisten onnettomuuksien välttämiseksi me allekirjoittaneet vaadimme täten, että kaikki valkoiset sienet on hävitettävä sukupuuttoon Suomen tasavallasta, ja myös niiden maahantuonti on kiellettävä useiden vuosien vankeusrangaistuksen uhalla.

Vaadimme myös, että muut myrkkysienet, jotka on helppo sekoittaa syötäviin sieniin, tulee jatkossa selkeästi merkitä myrkkysieniksi. Koska kaikkia Suomen metsäalueita ja niillä kasvavia sieniä ei pystytä nykyisellä valtionbudjetilla valvomaan, on valvomattomat metsäalueet varustettava asianmukaisilla varoitus- ja kieltotauluilla. Näin varmistetaan, että virheellinen sienten tunnistaminen ei enää tulevaisuudessa aikaansaa kansanterveydellisiä ongelmia.

Sakarias Lehtomäki    Ota yhteyttä adressin tekijään