VASTUSTAMME METSÄSTYSKIELTOA LUONNONSUOJELUALUEILLA

*Adressi toimitetaan ympäristöministeriöön keväällä 2013
Adressin alullepanija: Suurpedot ja Luonto ry: hallitus (Imatralla 15.06.2012)
LIITY JÄSENEKSI VALTAKUNNALLISEEN YHDISTYKSEEN:
ME ALLEKIRJOITTANEET VASTUSTAMME METSÄSTYSKIELTOA LUONNONSUOJELUALUEILLA
(* uusilla luonnonsuojelualueilla joissa kielletään metsästys haetaan oikeutusta suurempaan suurpetokantaan sekä lisäksi hyökätään metsästysharrastusta vastaan)

Pidämme erittäin huolestuttavana maassamme tapahtuvaa ilmiötä, jossa suunnitellaan uusia luonnonsuojelualueita joissa metsästys on pääsääntöisesti kiellettyä (Etelä- Suomi). Metsästyskiellot luonnonsuojelualueilla ovat kohtuuttomia ja näemme tällaisten asetuksien pyrkimyksenä vastuuttomasti ajaa alas ikivanhaa sekä arvokasta metsästyskulttuuria.

Yhä laajenevilla luonnonsuojelualueilla haetaan vastuuttomasti oikeutusta mm. suurpetokantojen ylisuojeluun jonka tarkoituksena on vastuuttomasti tehdä maastamme suurpetopankki. Kun metsästys on kiellettyä luonnonsuojelualueilla niin tällä tullaan perustelemaan  suurpetokantojen lisäämistä säätelemään riistakantaa (mm. susi ja karhukantaa tullaan vaatimaan suuremmaksi pitämään hirvieläin populaatio oikean kokoisena ja ilveskantaa säätelemään mm. jänispopulaatiota jne). Tällainen kehitys on erittäin vastuutonta, moraalitonta sekä luonnonvastaista koska siinä kielletään ihmisten oikeus harrastaa ikivanhaa metsästyskulttuuria, jolla on oma arvokas sijansa luonnon ekosysteemissa - sekä luonnon ekosysteemin säätelijänä.

Tällä hetkellä metsästäjät säätelevät mm. hirvikantaa, mutta jos metsästys tullaan kieltämään, hirvikannan säätelijäksi nousevat suurpedot. Tällä hetkellä metsästäjät säätelevät mm. jänis sekä muuta riistakantaa, mutta jos metsästäminen kielletään, säätelijöiksi nousevat suurpedot. Sellaisten luonnonsuojelualueiden perustamisella joissa metsästys on kiellettyä, haetaan oikeutusta suurpetokantojen lisäämiseen sekä hyökätään suorasti metsästyskulttuuria vastaan.

Paheksumme tietoista metsästyskulttuurin alasajoa maassamme ja pidämme loukkaavana sitä, että tällaisessa kehityksessä aliarvioidaan metsästysseurojen sekä yksittäisten metsästäjien arvokasta panosta luonnon ekosysteemin säätelijöinä. Lukemattomien vuosikymmenien aikana metsästäjät ovat järkevästi huolehtineet eläinkantojen elinvoimaisuudesta maassamme ruokkimalla riistaa ja säätelemällä mm. pienpetokantoja, mutta nykyinen vastuuton kehitys hyökkää tätä vapaaehtoista sekä palkatonta työtä vastaan pyrkimällä lisäämään suojelualueita joissa metsästys lähtökohtaisesti on kiellettyä.

OLEMME HUOLISSAMME METSÄSTYSKULTTUURIN ALASAJOSTA, JOTA MUUTAMAT MEDIAT EDESAUTTAVAT - PAHEKSUMME TÄLLAISTA VASTUUTONTA LINJAUSTA:

Joisssakin medioissa viimeaikoina on törkeästi syyllistetty metsästysharrastusta mm. Iltasanomissa 20.10 Turun ja Joensuun oikeus- ja kriminaalipsykologian dosentti Haapasalo  kertoo kannastaan metsästysharrastukseen. Artikkelissa luki: "Pidän metsästystä, niin kuin urheiluammuntaakin, poikkeavana harrastuksena. Mielestäni ei ole normaalia, jos ihminen on kiinnostunut aseista. Se on tappava harrastusväline, Haapasalo sanoi Aamulehdelle. Haapasalo sanoo, että esimerkiksi metsästyksessä tarkoitus on surmata eläimiä, eikä se enää nykymaailmassa ole tarpeen hengissä säilymisen takia. Haapasalo pitää erityisen vastuuttomana, jos vanhemmat tarjoavat alaikäisille aseita ja ottavat heitä mukaan metsästysretkille." Lisäksi Vakka Suomen sanomat kirjoitti 4.6 kuinka Luonto-Liiton susiryhmään kuuluva Marija Wallden aloitti luentonsa Nousiaisten Henrikin koulun seiskaluokkalaisille ja tässä luennossa tämä "asiantuntija" tuo esille mm. seuraavaa: "Se on oikeudenmukaisempaa, että peura on suden suussa kuin ihmisten pakastimissa".  Edellä mainitut surulliset uutiset kertovat meille karua kieltään siitä, kuinka tietoisesti metsästysharrastusta pyritään mustamaalaamaan niin susiensuojelijoiden kuin monien muidenkin tahojen toimesta ja vastaavasti samanaikaisesti pyritään saamaan suosiota vääränlaiselle ja luonnosta vieraantuneelle ajattelulle joka harhaanjohtavasti kantaa nimeä "luonnonsuojelu".

Huom. ALLEKIRJOITA ADRESSI tämän sivun alalaidassa olevan lomakkeen kautta
(levitä tietoa tästä adressista mahdollisimman monelle metsästäjä- ystävällesi)

ALLA OLEVAT ARTIKKELIT KERTOVAT KARUA KIELTÄÄN KEHITYKSESTÄ, JOSSA PYRITÄÄN AJAMAAN
METSÄSTYSHARRASTUS ALAS LUONNONSUOJELUALUEIDEN PERUSTAMISEN NIMISSÄ:

Kalastus ja metsästys ovat ristiriidassa luonnonsuojelualueen suojelutavoitteen kanssa etenkin silloin, kun tavoitteena on koko eliöyhteisön suojelu, kuten luonnonpuistoissa ja kansallispuistoissa.

22.3.2011
Eduskunta on alkuvuonna hyväksynyt luonnonsuojelulain muutoksen (HE 99/2009). Muutoksella on tähdätty suojelualueiden käytäntöjen
yhtenäistämiseen niin, että metsästys on eteläisen Suomen suojelualueilla lähtökohtaisesti kielletty. Kieltoon voidaan tietyin perustein myöntää
poikkeuksia.

Suurin osa lähivuosien aikana perustettavista luonnonsuojelualueista sijaitsee Pohjois-Suomessa metsästyslain 8 §:n
määrittämällä alueella. Ministeriön mukaan näillä alueilla metsästys tulee olemaan pääsääntöisesti sallittua. (Metsästys kielletään Etelä-Suomen alueilla): Sen sijaan Etelä-Suomessa sijaitsevilla alueilla metsästäminen taas on pääsääntöisesti kiellettyä, ministeriö ilmoittaa.

Luonnonsuojelualueiden perustaminen: Suomeen on perustettu valtion maille lähes 450 luonnonsuojelualuetta, joiden yhteispinta-ala on noin 1,7 miljoonaa hehtaaria. Tämän lisäksi valtion omistuksessa on paljon vielä luonnonsuojelualueiksi perustamattomia alueita,
joiden suojelusta on päätetty jo aiemmin kansallisia suojelualueohjelmia, Natura 2000 -verkostoa tai esimerkiksi kaavoja koskevien päätösten yhteydessä. Suuri osa näistä alueista on alun perin ollut valtion omistuksessa, mutta tällaisia alueita on myös hankittu paljon valtiolle yksityisiltä
maanomistajilta kaupoin ja vaihdoin. Pääosa vielä perustamattomista alueista tullaan perustamaan uusina luonnonsuojelualueina, mutta osa tullaan liittämään aiemmin perustettuihin luonnonsuojelualueisiin

Yhdeksän metsästyskoirajärjestön edustajat vastustuvat maan hallituksen suunnittelemia metsästyskieltoja Natura-alueille.
Järjestöt muistuttavat julkilausumassaan, että maamme johdon edustajat lupasivat Natura-alueita perustettaessa, ettei kyseisillä alueilla kielletä metsästystä. ”Nyt maamme johdon edustajat ovat kavalasti syömässä lupauksiaan, kun päättävät uusien luonnonsuojelualueiden suojelusäädöksistä. Eteläisessä Suomessa on mahdollisen tulevan metsästyskiellon kohteena jopa 300 000 hehtaaria.”

Suurpedot ja Luonto ry    Ota yhteyttä adressin tekijään