Veikkausliigan päättäjille järki käteen

Veikkausliigaan oikea pelijärjestelmä

Mistä johtuu, että suomalainen huippujalkapallo ripotellaan sinne tänne almanakkaan? Ehkä juuri siksi ihmiset eivät edes ymmärrä kauden olevan käynnissä. Pitäisikö asialle tehdä jotain? Ehdottomasti.

Nopeasti maallikkona asiaa tarkasteltuna löytyi jo järkevämpi versio, kuin tämä nykyinen maanantaina yksi peli, torstaina neljä, perjantaina yksi ja maanantaina yksi. Idioottimaista ja maalaisjärjen vastaista.

Esimerkkinä, runkopäiväksi lauantai tai sunnuntai. Veikkausliigassa on 14 joukkuetta. Joka joukkueelle 26 peliä, jolloin kaikki kohtaa toisensa vieraissa ja kotona. Kausi alkaa huhtikuun puolessa välissä. Siitä on 26 viikkoa matkaa lokakuun ekaan viikkoon. Eli kausi pysyy yhtä pitkänä, vaikka pelattaisiinkin vain sunnuntaisin. Ihmiset tietäisivät oman joukkueen pelaavan aina samana päivänä. Syntyy rutiineja. Eurocupit pelataan arkena. Tällöin nekään eivät häiritse liigan pelijärjestelmää. Sitten voidaan vaikka kesä-heinäkuun taitteeseen pistää härkäviikko, jolloin pelataan 2 viikossa 4 peliä per jengi. Katsotaan vain ettei Suomen cupin runkopäivät ole silloin.

Näin me saisimme järkeä toimintaan ja Veikkausliigan mielivaltaiseen katsojaa aliarvioivaan tapaan muutosta.

Enkä tarkoita, että minun ehdotukseni on ainoa oikea, idea vain, että saadaan yksi runkopäivä ja siitä pidetään kiinni. Sama pelipäivä kaikille, sama alkamisaika, kansa liikkeelle!

Henrik Helenefors    Ota yhteyttä adressin tekijään