VESIOSUUSKUNTIEN PAKKOLIITÄNTÄÄ VASTAAN

Vesihuoltolain tarkoitus on turvata vesihuolto kohtuullisin kustannuksin, ja sitä sovelletaan niillä alueilla jotka kunnat ovat vahvistaneet vesihuoltolaitoksen toiminta-alueiksi. Vesihuoltolaitokset ovat joko kunnallisia laitoksia tai vesiosuuskuntia.

Haja-asutusalueella keskitetty vesihuolto tulee suhteettoman kalliiksi pitkien etäisyyksien takia. Kun vesiosuuskunnat eivät saa vapaehtoisesti tarpeeksi osallistujia, vesiosuuskunnat voivat pyytää kuntaa vahvistamaan heille toiminta-alueen, jossa liittyminen tulee pakolliseksi. Näin moni joutuu maksamaan yli 20 000 euroa vesi- ja viemäriliitännästä jota he eivät tarvitse eivätkä halua. Omat kaivo- ja viemäri-investoinnit jäävät tyhjän pantiksi ja ikuinen maksuvelvoite osuuskunnalle on edessä.

Tämä on laillisesti mahdollista vesihuoltolain pakkoliittymispykälän turvin. Tällä tavalla loukataan ihmisten perustuslaillista vapaata sopimusoikeutta sekä välillisesti omistusoikeutta.

Me vaadimme että vesihuoltolain pakkovalta poistetaan!

Lisätietoja seuraavista artikkeleistä:  Maaseudun Tulevaisuus: http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipiteet/lukijalta/vesihuoltolaki-1.13773 ( Nikander)

tai: http://www.nurmijarvenuutiset.fi/keskustelut/82135#comment-56253 ( Risto Airikkala)

ja televisiosta katsottuna: http://www.katsomo.fi/?progId=88163&itemId=40821 11 minuutin kohdalta.

Christer Nikander    Ota yhteyttä adressin tekijään