Veteraaneille kirkkolain mukainen 50 vuoden hautaoikeus .

Ev.lut. seurakunnat lupaavat sotaveteraaneille ilmaisen hautapaikan. Mutta 25 vuoden kuluttua isketään kyltti haudalle, jossa ilmoitetaan ilmaisen hauta-ajan loppuvan.  Kirkkolain 17 luvun 2 pykälän mukaan hautapaikan hallintaoikeus voidaan luovuttaa 50 vuodeksi, mikä tuntuu kohtuulliselta, ajatellen veteraanisukupolvea, heidän uhrauksiaan. Mutta seurakunnat, kuten esim. Pori, Helsinki, Vantaa, Espoo, Mikkeli, Turku ja Lahti ovatkin päättäneet puolittaa ajan.

Jos meillä ei olisi näitä veteraaneja ollut taistelemassa itsenäistä Suomea, ei meillä olisi myöskään nyt omaa kirkkomaata. Isämme ja isoisämme sotivat monia vuosia itsenäisyytemme puolesta ja sodan jälkeen rakensivat maatamme ja osallistuivat sotakorvausten maksamiseen.

Ei ole paljon vaadittu, jos nämä sankarimme saisivat viimeisen leposijansa isänmaan multaan maksutta, ilman mitään loukkaavia laputuksia hautakiven edessä.

Jos tällainen maksukäytäntö on jossain seurakunnissa nyt voimassa Porin lisäksi, ehdotan sen tavan poistamista tästä vuodesta alkaen.
Kaikkia lakeja ja käytäntöjä on voitu aina muuttaa ja muokata. Joten mielestäni ei ole kohtuutonta edellyttää sotiemme veteraaneille viimeinen leposija maksuttomana 50 vuoden ajalle.
Se on hyvin pieni kiitos seurakunnilta isiemme taisteluista. Me allekirjoittaneet emme hyväksy, seurakuntien rahastusta veteraanien haudoilla.