Vetoomus aviomieheni ja lasteni isän maasta karkottamisen peruuttamiseksi

Olen 37-vuotias kahden pojan äiti Vaasasta. Minulla on kaksi lasta, 4- ja 13-vuotiaat pojat. Mieheni on Kosovon kansalainen, jonka kanssa menimme naimisiin vuonna 2010. Hän on asunut Suomessa yli 9 vuotta ja ollut Suomessa nämä vuodet työoleskeluluvalla.

Hänen on tehnyt töitä koko ikänsä, otti riskin ja perusti rakennusalan yrityksen, joka kuitenkin ajautui konkurssiin keväällä vuonna 2015.

Teimme hakemuksen oleskeluluvasta tapahtuneen jälkeen luonnollisesti perhesiteiden perusteella, jonka maahanmuuttovirasto järkytykseksemme hylkäsi. Valitimme asiasta hallintooikeudelle, missä hakemus myös hylättiin. Perusteena olivat yritystoiminnan talousrikossyytteet ja sakot, joista hän on tuomionsa suorittanut.

Vetoan teihin nyt sydämeni pohjasta lasten oikeuksilla; ei ole millään lailla kohtuullista lasten oikeuksien nimissä hajottaa perhettä tapahtuneen vuoksi ja karkoittaa miestäni Kosovoon. Miksei miehelleni anneta mahdollisuutta maksaa konkurssista seuranneita velkojaan Suomelle ja kärsiä rangaistuksensa Suomessa?

Miehelläni on perhe, sukulaisia ja ystäviä ja vakiintunut elämä Suomessa. Hänellä on vakituinen työpaikka.

4-vuotias poikamme on meidän yhteinen lapsemme. Poikamme kärsii vakavista terveydellisistä ongelmista, kuten astmaoireilusta ja erinäisistä ruokaaineallergioista, joihin on määrätty adrenaliinipistoslääkitys. Pojallamme olisi terveytensä vuoksi huonot edellytykset asua Kosovossa, missä erityisterveydenhuolto on huonolla tasolla allergioiden yms. suhteen.

13-vuotias poika on edellisestä avioliitostani. Hän on kasvanut meidän kanssamme ja aviomieheni on ottanut hänet omaksi lapsekseen heti alusta alkaen. Hän asuu meidän kanssamme ja tapaa noin kerran kuukaudessa biologista isäänsä muutaman tunnin ajan. Hänelle on kasvanut hyvin vahvat tunnesiteet isäpuoltaan kohtaan.

Aika käy vähiin. Mieheni on määrätty poistumaan maasta 30.11, sillä KHO ei antanut päätökselle valituslupaa.

Mitkä ovat vaihtoehtomme? Minä ja lapsemme jäämme Suomeen. Minut erotetaan aviomiehestäni. Lapset erotetaan isästään ja isäpuolestaan. Miehelleni on määrätty 4 vuoden maahantulokielto.

Toinen vaihtoehto on se, että lähdemme pakon sanelemana koko perhe Kosovoon. Jätämme perheeni, sukulaiset, työpaikat, koulun ja päiväkodin kavereineen taakse ja aloitamme alusta uudessa ympäristössä. Vanhempi poikani erotetaan biologisesta isästään. Onko tämä oikein? Onko Suomen maahanmuutto- ja oleskelulupien myöntämispolitiikka oikeudenmukaista ja inhimillistä? Millä perusteella perheitä hajotetaan? Ketkä ovat todellisia kärsijöitä? - Lapset.

Vetoan teihin Suomen päättäjät, Suomen kansalaiset ja erityisesti lasten vanhemmat: Allekirjoittakaa tämä vetoomus, jotta rakas mieheni ja maailman paras isä saa jäädä kotiin ja että perheemme saa olla yhdessä ja jatkaa elämäänsä Suomessa työtä tehden, veroja maksaen ja eläen normaalia lapsiperheen arkea.

Vaasassa, 28.11.2016

Katja Hajdari