Tekonurmikenttä Viikkiin

Tekonurmikenttä Viikkiin [English version here]

Lyhyesti (lisää tietoa alhaalla tai http://viikintekonurmi.com/):

Allekirjoittaneet esittävät, että Helsingin kaupunki rakentaa lähivuosina tekonurmikentän Viikkiin, ensisijaisesti nykyisen Latokartanon hiekkakentän päälle.

• Yli 11 000 viikkiläistä, kahden alueen koulun oppilaat ja lähialueen asukkaat sekä useat jalkapallojoukkueet hyötyisivät uudesta tekonurmikentästä Viikissä
  • Viikki on tekonurmikentälle hyvä sijoituspaikka, koska liikenneyhteydet Viikkiin ovat erinomaiset ja paranevat entisestään uuden Kehä I liittymän valmistuttua
  • Tekonurmikenttä on miellyttävä ja turvallinen alusta monelle urheilulajille, erityisesti jalkapallolle
  • Palloilulajeissa pelaajien taidot voivat hyvissä olosuhteissa kehittyä paremmin tekonurmella kuin hiekalla
  • Tekonurmen ylläpito on helppoa ja edullista ja vuotuinen käyttöaika on tutkitusti korkeampi kuin esim. hiekkakentän
  • Tekonurmikenttä vetää puoleensa sekä aikuisia että lapsia
  • Tekonurmikenttä lisää ihmisten, varsinkin lasten ja nuorten, innostusta urheilulajeihin kuten jalkapalloon
  • Liikunnan lisääntyminen on hyväksi kansanterveydelle.
  • Kohtaaminen joukkuelajeissa kehittää sosiaalisia kykyjä ja auttaa maahanmuuttajien kotouttamisessa Suomeen

Tarkempaa tietoa:

Helsingin asukasluvun kasvaessa, lisääntyy myös kaupunkilaisten tarve turvallisille ja laadukkaille urheiluympäristöille. Siksi on tärkeää löytää niille sellaisia paikkoja, joissa ne ovat helsinkiläisten helposti tavoitettavissa ja käytettävissä. Esimerkki turvallisesta ja laadukkaasta urheiluympäristöstä on tekonurmikenttä, jonka suosio on lisääntynyt maailmalla viimeisten vuosikymmenten aikana valtavasti.

Viikkiin tarvitaan tekonurmikenttä

Yli 11 000 asukkaan kokoinen, vilkas ja kasvava Viikki soveltuu erinomaisesti tekonurmikentän sijoituspaikaksi. Tekonurmikentän voisi sijoittaa nykyisen Latokartanon hiekkakentän (Agronominkatu 26) päälle hyödyntäen jo olemassa olevaa infrastruktuuria kuten kenttää ympäröivää aitausta, valaisujärjestelmää ja salaojitusta.

Tekonurmikenttä palvelisi paitsi Viikin yli 11 000 asukasta, joista moni on lapsiperhe, myös muita lähialueen asukkaita. Kentän välittömässä läheisyydessä on kaksi koulua (Viikin normaalikoulu, Latokartanon peruskoulu) sekä lukuisia päiväkoteja, jotka hyötyisivät tekonurmikentästä.

Tällä hetkellä Latokartanon hiekkakenttä on jo useamman jalkapallojoukkueen (esim. Ellas Fc) käytössä ja kentän suosio kasvaisi merkittävästi, jos sen päälle rakennettaisiin tekonurmikenttä.

Liikenneyhteydet ovat erinomaisia. Kentän läheisyyteen pääsee eri puolilta Helsinkiä esimerkiksi bussilinjoilla 54, 57, 68, 79, 506, 550, 554 ja 561. Uuden Kehä I liittymän valmistuminen parantaa kentän saavutettavuutta entisestään.

Miksi tekonurmi?

Edullinen ylläpito ja pidempi käyttöaika

Viimeisten 10–15 vuoden aikana on monissa paikoin siirrytty hiekkakentistä tekonurmikenttien käyttöön. Tekonurmen ylläpitäminen on edullista ja helppoa ja se sopii monelle urheilulajille. Erityisesti jalkapalloa pelataan nykyaikana usein tekonurmikentillä. Maailmassa monet isot jalkapalloseurat harjoittelevat tekonurmella. Tekonurmikentän vuotuinen käyttöaika on noin 2000–2500 tuntia kun taas hiekkakentän vuotuinen käyttöaika on noin 1000–1500 tuntia. Luonnollisen nurmikentän vuotuinen käyttöaika on vain 400–800 tuntia. [1]

Pienempi loukkaantumisriski ja taitojen kehittäminen

Nykyaikainen tekonurmikenttä tarjoaa hyvän pelialustan, jossa tietyt loukkaantumiset voivat esiintyä jopa harvemmin kuin esim. hiekka- tai nurmikentällä. [2] Tämän takia erityisesti alueilla, joilla asuu paljon lapsia, lähellä sijaitseva tekonurmikenttä on suuressa suosiossa.

Pallon käsittely on tekonurmella helpompaa kuin hiekkakentällä. Tekonurmen pidempi vuotuinen käyttöaika johtaa siihen, että pelaajien taidot voivat hyvissä olosuhteissa kehittyä paremmin, joka johtaa urheilulliseen menestykseen. Esimerkiksi pienen Islannin (noin 330 000 asukasta) osallistumisen jalkapallon vuoden 2016 EM-koisihin mahdollisti myös se, että siellä on käytössä paljon tekonurmikenttiä.

Käytännössä tekonurmikenttä toimii kuin magneetti. Se vetää ihmisiä puoleensa, niin aikuisia kuin lapsiakin, koska sillä pelaaminen on miellyttävää ja turvallista.

Sosiaaliset taidot ja kotouttaminen

Nykyaikana lapset ja nuoret käyttävät paljon aikaa sellaiseen toimintaan, joka ei kehitä sosiaalisia, motorisia ja liikunnallisia kykyjä (tietokoneet, älypuhelimet). Hiekkakentällä heitä on vaikea saada innostumaan liikunnasta joukkueurheilulajien parissa, toisin kuin tekonurmikentällä. Useat tekonurmikentällä pelattavat palloilulajit, kuten jalkapallo, ovat joukkuelajeja. Niiden harrastaminen kehittää liikunnallisten taitojen lisäksi myös sosiaalisia taitoja ja ryhmähenkeä. Lisäksi joukkourheilulajit ovat erinomainen tapa kotouttaa maahanmuuttajia Suomeen ja luoda kansainvälisiä ystävyyssuhteita.

Tekonurmikentän rakentamiselle Viikkiin on monta hyvää perustetta ja se tulisi toteuttaa lähivuosina.

Me allekirjoittaneet toivomme, että Helsingin kaupungin päättäjät aloittavat suunnittelut tekonurmikentän rakentamisesta Viikkiin heti ja varaavat siihen määrärahoja. Tekonurmikentän tulisi olla käyttövalmis lähivuosina.

Lisätietoa Viikin tekonurmihankkeesta ja mahdollisia suunnitelmia saat näiltä nettisivuilta: http://viikintekonurmi.com/. Yhteydenotto onnistuu myös näiden nettisivujen kautta.

[1] DFB (Saksan jalkapalloliito); Thema Kunstrasen, Vorteile, Kosten, Möglichkeiten; 1.3.2013; URL: http://www.dfb.de/news/detail/thema-kunstrasen-vorteile-kosten-moeglichkeiten-80258/ (katsottu 16.6.2016).

[2] Jay H. Williams,  Emmanuel Akogyrem, Jeremy Williams; A Meta-Analysis of Soccer Injuries on Artificial Turf and Natural Grass; in: Journal of Sports Medicine; USA 2013; URL: http://www.hindawi.com/journals/jsm/2013/380523/ (katsottu 19.6.2016).