Pro Ulko-Petäjäs

Allekirjoita adressi täällä tai(mieluummin) osoitteessa www.raumansaaristokuljetus.fi/proulkframe.htm
Lisätietoja em. osoitteessa.

Ulko-Petäjäs on Rauman sataman pohjoispuolella oleva korkea, puustoa kasvava kallioniemi. Sen pohjoispuoli on luonnontilainen ja sitä luonnehtivat jyrkät, runsaan kymmenen metrin korkeuteen kohoavat kalliot ja niillä kasvavat saaristolaismännyt ja katajat sekä rantojen tervalepät ja tyrnipensaat. Jyrkkine kallioineen ja puineen Ulko-Petäjäs muodostaa luonnollisen suojan, joka erottaa sataman Rauman pohjoisesta saaristosta. Ulko-Petäjäs muodostaa myös oivallisen tuulisuojan läheisille venesatamille ja historiallisesti arvokkaalle Kompin asutusalueelle.

Ulko-Petäjäksen ja Iso-Saukon saaren välinen vesireitti johtaa Kompinlahteen, Otanlahteen ja Syvärauman lahteen, jotka toimivat raumalaisten keskeisinä virkistysalueina monine uimarantoineen ja muine palveluineen sekä pienveneilyn, muun vesiurheilun ja matkailupalvelujen tukikohtina ja kohteina. Petäjäksessä ja sen lähisaarissa on runsaasti sekä yhdistysten, yritysten että yksityisten käytössä olevia loma-asuntoja ja saunarantoja. Kompinlahdessa sijaitsevat kaikkien kolmen raumalaisen venekerhon telakat. Veneliikenteelle Ulko-Petäjäksen ja Iso-Saukon välitse kulkeva reitti on keskeinen.

Nyt sataman suunnitelmissa on louhia Ulko-Petäjäksen kalliot matalaksi, täyttää louhoksella pohjoispuolen merialuetta ja tehdä sinne sataman ruoppausjätteille läjitysallas. Ruoppausjäte on muualta satamasta tulevaa, kupari- ja TBT-yhdisteitä sisältävää massaa. Läjitysaltaan rakentamiseen liittyy myös ruoppausta sekä reunapengerten auraamista merenpohjaan Ulko-Petäjäksen alueella, josta otetuista sedimenttinäytteistä on mitattu jopa kymmenkertaisia elohopeapitoisuuksia rannikon taustapitoisuuteen verrattuna sekä raja-arvot ylittäviä TBT- ja kuparipitoisuuksia.

Läjitysallas kaventaa Ulko-Petäjäksen ja Iso-Saukon välin puoleen nykyisestä. Siitä seuraa, että veden kierto häiriintyy ja lahtien ja rantojen ruohottuminen nopeutuu. Ruoppausjätteistä erkanevat aineosat huonontavat veden laatua. Laajentaminen Ulko-Petäjäkseen luo myös paineita kasvattaa satamaa tulevaisuudessa saariston suuntaan, kuten Saukkoihin.

Ulko-Petäjäksen kallioiden louhiminen ja läjitysaltaan rakentaminen sekä sen seurauksena tapahtuva Ulko-Petäjäksen ja Iso-Saukon saaren välisen vesireitin kapeneminen puoleen nykyisestä aiheuttaisivat huomattavia haitallisia ja peruuttamattomia vaikutuksia mm. Rauman saariston maisemakuvaan, viihtyvyyteen, virkistyskäyttöön, veneilyyn ja vesillä liikkumiseen, kalastukseen, veden laatuun, maankäyttöön, luontoon, meluun, pölyyn, matkailu- ja muihin elinkeinoihin, asumiseen ja loma-asumiseen.

Raumalaiset ovat syvästi huolissaan näiden suunnitelmien ympäristö- ja sosiaalisista vaikutuksista sekä niiden vaikutuksista Rauman ja Rauman saariston tulevaisuuteen ja siksi Ulko-Petäjäksen säilyttämistä puolustamaan on syntynyt Pro Ulko-Petäjäs - liike. Pro Ulko-Petäjäs liike ei vastusta satamaa sinänsä vaan haluaa, että sitä kehitetään pitkäjänteisesti samalla suojelemalla Ulko-Petäjäs ja saaristo ja säilyttämällä saariston ympäristö-, maisema- ja virkistyskäytölliset arvot.

Pro Ulko-Petäjäs - liike kerää nimiä kansalaisaloitteeseen, joka luovutetaan kaupunginvaltuustolle. Kansalaisaloitteessa vaaditaan, että Rauman Sataman laajennus Ulko-Petäjäksen suuntaan keskeytetään ja että Ulko-Petäjäksen ja saariston suojelusta järjestetään laaja kansalaiskeskustelu.

Voit osaltasi vaikuttaa kirjoittamalla nimesi tähän nimilistaan, joka tulee olemaan osa kansalaisaloitetta.

Allekirjoita adressi täällä tai osoitteessa www.raumansaaristokuljetus.fi/proulkframe.htm
Tai
www.raumansaaristokuljetus.fi