KELA-korvaus Dexedrine -valmisteeseen!!!

"Dexedrinen käyttäjien lääkemenot nousevat maahantuojan muuttumisen myötä 22 - 85 euroa kuussa. Lääkkeen käyttäjiä on Suomessa vähän, joten Kelan korvauksen poistuminen ei tunnu muiden kuin käyttäjien lompakoissa. Keskimäärin 50 euron kuukausittaiset lisämenot ovat käytännössä pois käyttäjän ruokarahoista, sillä useat Dexedrinen käyttäjät ovat pätkätyöläisiä tai muuten pienituloisia. Monille ADHD-diagnoosin saaneille sopiva lääkitys on kuitenkin ehdoton edellytys työssä ja elämässä suoriutumiselle. Uhkakuvana on syrjäytyminen sekä sosiaalisesta että yhteiskunnallisesta elämästä, sillä hoitamattomana ADHD sivuoireineen kroonistuu vaikeuttaen perhe-elämää, opiskelua, työntekoa ja työllistymistä entisestään."

"Dexedrinen käyttäjien lääkemenot nousevat maahantuojan muuttumisen myötä useita satoja euroja vuodessa. Lääkkeen käyttäjiä on Suomessa vähän, mutta sen saatavuus on elinehto sitä tarvitseville ADHD- ja narkolepsiapotilaille. Useat Dexedrinen käyttäjät ovat pätkätyöläisiä tai opiskelijoita, joille lääkitys on antanut edellytykset pärjätä työelämässä tai koulussa. Muut markkinoilla olevat vaihtoehdot eivät sovi kaikille. Dexedrineen on saatettu päätyä siksi että muut vaihtoehdot eivät ole auttaneet, tai niistä on voinnut aiheutua jopa henkeä uhkaavia sivuvaikutuksia, kuten sydänoireita. Lääke on saatava pian takaisin KELA:n korvauksen piiriin. Syrjäytyminen yhteiskunnnasta ja työelämästä ei pienessäkään mittakaavassa voi tulla halvemmaksi kuin lääkkeen korvattavuus. Eikä väärästä lääkityksestä johtuvan sydänkuoleman hintaa voi mitata rahassa.