Hävittäjäkaupat uuteen harkintaan - miljardit hyötykäyttöön!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Torjutaan ilmastokriisiä vauhdittamalla kampanjaa !

2019-02-01 00:02:57

Kiitos, että olet mukana kampanjassa avoimen ja harkitun päätöksenteon puolesta!

* Seuraava eduskunta päättää sekä hävittäjähankinnasta että ilmastonmuutoksen hillitsemisestä. Hävittäjälentokoneet ovat vaarassa jäädä ilmastokeskustelun ulkopuolelle. Jo Kioton ilmastosopimuksessa 1997 sotateollisuus jäi vapaamatkustajaksi mm. Yhdysvaltojen voimakkaan painostuksen takia. Asebisnes ja armeijat voivat saastuttaa ilman, että niiden kasvihuonepäästöjä valvotaan tai niitä velvoitetaan toimimaan ilmastonmuutosta vastaan.

Hävittäjälentokoneet tuottavat valtavasti kasvihuonekaasuja (CO₂, vesihöyry, metaani). Niihin käytetyt resurssit (raha, raaka-aineet, teknologia, osaaminen) menevät ilmastonmuutoksen kiihdyttämiseen, vaikka sitä pitäisi hillitä. Hävittäjähankinnan ympäristövaikutukset onkin saatava mukaan ilmastokeskusteluun.

* Tilanne suurvaltojen - Yhdysvallat, Venäjä, Kiina - välillä kiristyy uhkaavasti. Meillä on pitkä yhteinen raja Venäjän kanssa ja siksi voimme turvallisuuspoliittisilla valinnoillamme joko liennyttää tai pahentaa tilannetta, joka voi pahimmillaan johtaa suursotaan. Yksi konkreettinen teko jännityksen lievittämisen ja aseriisunnan suuntaan olisi luopua hävittäjähankinnasta tai hankkia mahdollisimman pieni määrä liittoutumattomalta Ruotsilta.

Toivomme, että levität tietoa adressista ja kyselet eduskuntaehdokkaiden kantaa hankintaan. On tärkeää välittää heille tietoa siitä (ks. adressin perusteluosa) ja kannustaa vastustamaan hankintaa.
Voit myös tulostaa ja kerätä nimiä adressiin, tulostettava versio on ladattavissa täältä: https://www.rauhanpuolustajat.org/digilehti/wp-content/uploads/2018/09/havittajaadressi-paperiversio-uusin.pdf?v=f0aa03aaca95
Postita listat Pasilan Rauhanasemalle, os. Veturitori 3, 00520 Helsinki. Meillä ja luonnolla ei ole varaa suunniteltuun hävittäjähankintaan.

Hävittäjämiljardit hyötykäyttöön -kampanjan puolesta

Rony Ojajärvi ja Kirsti Era, Joensuun rauhanryhmä