Asianmukaiset juhla- ja konserttitilat Lempäälään

Ota yhteyttä adressin tekijään

Kutsu tiedotustilaisuuteen!

2019-11-05 15:33:36

Adressin allekirjoittaja - Tervehdys jälleen?

Jaakko Ryhänen -salin tuki ry:n hallitus on lähettänyt allaolevan kutsun kulttuurikeskushankkeen tiedotustilaisuuteen:

KULTTUURIKESKUS LEMPÄÄLÄÄN

Tiedotus- ja keskustelutilaisuus kulttuurikeskuksen ja sen ytimenä Jaakko Ryhänen -salin saamisesta Lempäälään pidetään Virta-kampuksen Virta-salissa maanantaina 11.11.2019 klo 18.

Tule kuulemaan ja keskustelemaan! Tarjolla kulttuuriohjelmaa. Esiintyjinä ovat Arja ja Matti Nurminen, Seppo Maijala sekä Erik T. Tawaststjerna ja Hui-Ying Liu-Tawaststjerna. Kahvitarjoilu (5 e).

Tilaisuus on avoin kaikille.

Tervetuloa!

Jaakko Ryhänen -salin tuki ry:n hallitus

Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee kuulolle.

Heli Väissi

Juhla- ja konserttisaliasia elää jälleen!

2019-10-12 20:35:06

Hyvä juhlasaliadressin allekirjoittaja!

Jihuu! Lempäälän juhla- ja konserttisaliasia on jälleen esillä - nyt jopa myötätuulessa! Hanke elää elokuussa rekisteröidyn Jaakko Ryhänen-salin tuki ry -nimisen yhdistyksen kannattelemana, kiinteässä yhteistyössä Lempäälän kunnan kanssa.

Selvitystyö on käynnistetty, ja tavoitteena on avata Lempäälän kulttuurikeskus vuonna 2026. Jaakko Ryhänen-sali (lyhyesti Jaskasali) muodostaisi keskuksen ytimen. Salihanke tukee Tamperetta vuoden 2026 kulttuuripääkaupungiksi.

Piipon tehdastilat ovat nousseet vahvaksi kulttuurikeskuksen sijoituspaikkavaihtoehdoksi. Muitakin vaihtoehtoja selvitetään.

Liittymällä yhdistyksen jäseneksi osoitat tukesi tälle Lempäälän kunnan imagon kannalta merkittävälle hankkeelle. Vuosijäsenmaksu on vain 20 euroa.

Jäsenhakemus ja tärkeää informaatiota löytyy osoitteesta www.jaskasali.fi sekä ilmestyvästä paikallislehdestä. Uutinen on jo lehden nettisivuilla (huom! tarvitsee kirjautumisen).

Jaakko Ryhänen-salin tuki ry on kesäkuussa nimennyt seuraavat

toimihenkilöt:  - puheenjohtaja Timo Soini

- varapuheenjohtaja Juhani Laurila

- sihteeri Kaarina Pilviniemi

- taloudenhoitaja Reijo Fredriksson

muut jäsenet: - Antti Piippo

- Kirsti Uoti

- Tuula Martikainen

- Matti Nurminen

varajäsenet:  - Kirsti Isotalo

- Arja Nurminen

Kunnan edustajana toimii sivistysjohtaja Nina Lehtinen

Oopperalaulaja Jaakko Ryhänen on lupautunut antamaan oman tukensa hankkeelle.

Kulttuuriterveisin ja lämpimin talven odotuksin 12.10.2019

Juhlasaliadressimme mitätöitiin vaikenemalla!

2019-03-10 18:26:40

Hyvä juhlasaliadressimme allekirjoittaja!

Kunnanhallitus käsitteli kokouksessaan 18.2.2019/§47 Usko Gullstenin laatimaa juhlasali -kuntalaisaloitetta. Lyhyessä ajassa kertyneen yli kolmensadan allekirjoittajan ja kymmenen lempääläläisen yhteisön aloitteen tueksi kunnanhallitukselle osoittamaa adressia ei pykälässä mainita lainkaan.

Tiedusteltuani, onko asiakirja vielä tallella, sain vastauksen, että kyllä se siellä mukana kulkee. Olen luullut, että virallisesti toimielimelle osoitettu vetoomus saatetaan edes tiedoksi ao. toimielimelle, eritoten, kun kysymyksessä on käsiteltävään asiaan läheisesti liittyvä asiakirja.

Kunnanhallitus lähetti aloitteen yhdyskuntalautakunnalle valmisteltavaksi todeten asian olevan sen luonteinen, että toimivalta siinä kuuluu kunnanvaltuustolle. Yhdyskuntalautakunnan kokouksen 12.3.2019 esityslistassa todetaan, että kunnanvaltuuston yläkoululle myöntämässä määrärahassa ei ole varauduttu laajempaan juhlasalikäyttöön. Esittelijän mukaan salia voidaan käyttää juhlatilaisuuksissa, mutta erityisvarustusta sinne ei aiota hankkia. Esityslistassa todetaan lisäksi, että LEMPÄÄLÄSSÄ ON TÄLLÄ HETKELLÄ USEITA MUITA JUHLATILOIKSI SOVELTUVIA TILOJA.

Muiksi juhlatiloiksi soveltuviksi tiloiksi esityslistassa mainitaan Lempäälä-talon katsomoportaat ja monitoimitila, Hakkarin koulun auditorio, Manttaalitalo ja Lempäälän työväentalo. Että näin Lempäälässä!

Rahanpuutteen ja muiden investointipaineiden pohjalta ja koska esittelijän mukaan kunnassa on useita muita juhlatiloiksi soveltuvia tiloja, ei esityslistan mukaan kuntalaisaloitteen pohjalta ole tarvetta ryhtyä lisätoimenpiteisiin. Esitys valtuustolle on, että se toteaisi aloitteen loppuunkäsitellyksi.

Adressistamme ei ole minkäänlaista mainintaa myöskään tässä yhdyskuntajohtajan valmistelemassa esityslistassa. Liekö tipahtanut koko asiakirja roskakoriin ajat sitten. Johtopäätökseksi tulee, että suuren kulttuurin ja musiikin ystävien joukon ääni on haluttu vaieta täydellisesti. Mihin tällä vaikenemisen kulttuurilla pyritään?

Kun Lempäälä-talon piirustukset saatettiin netissä suuren yleisön arvioitaviksi ja mielipiteen ilmaisua varten, annoin palautteen juhlasalin puuttumisesta suunnitelmista ja toin esille tilan välttämättömyyden. Tuskin mikään palaute johti enää siinä vaiheessa mihinkään toimenpiteisiin. Mielipidettä kysymällä annettiin kuntalaisille käsitys hankkeen yhteisestä valmistelusta ja kuntaisten kuulemisesta.

Herättää ihmettelyä, eikö tällaisen tilan tarve tullut kenenkään valmistelevan viranhaltijan ja päättävän luottamushenkilön mieleen jo hankkeen käynnistysvaiheessa? Virta-kampuksen valmistumisen jälkeen kuntalaisten keskuudessa pidettiin itsestäänselvyytenä, että sali suunnitellaan ja rakennetaan Lempäälä-taloon.

Kiitos kuitenkin, kun tulit mukaan ilmaisemaan mielipiteesi meidän mielestä tärkeän asian puolesta.

Asianmukaiset juhla- ja konserttitilat Lempäälään

2019-01-17 17:01:39

Adressi on nyt suljettu. Lämmin kiitos kaikille allekirjoittajille ja adressiin jo sen laadintavaiheessa sitoutuneille tahoille. Allekirjoituksia tuli yhteensä 312.

Luovutamme adressin kunnanhallitukselle ensi maanantaina 21.1.2019. Adressin luovuttavat Reijo Fredriksson, Usko Gullsten, Pekka Ketonen, Riitta Mäkinen, Mikko Nurminen ja Heli Väissi.

Enempää ei voida musiikkiesityksiin soveltuvan kokoontumistilan hyväksi enää tässä vaiheessa tehdä. Tuntuu vaikealta jättää tuleville polville perinnöksi tilanne, jossa tällainen voimakkaasti kasvava, vireä kunta osoitaa vähäistä kulttuuriystävällisyyttä kuntalaisten viihtymis- ja hyvinvointitekijänä "unohtamalla" kokonaan tällaiset tilat.

Monitoimitilasta emme ole odottaneet mitään prameaa, suurta ja kallista tilaa, vaan koulukäytön lisäksi seminaareihin, elokuviin, teatteritoimintaan, juhlatilaisuuksiin sekä musiikki- ja tanssiesityksiin soveltuvaa akustoitua salia.

Elämme toivossa, että kunnassa vielä herätään mainitunlaisten tilojen tarpeeseen ja tehdään kaikki voitava niiden hankkimiseksi.

Usko Gullstenia adressin käynnistymiseen vaikuttavan ao. kuntalaisaloitteen laadinnasta ja Pekka Ketosta teknisestä avusta kiittäen