Ojangon kivi- ja betonimurskaamon ympäristöluvan vastustaminen

Ota yhteyttä adressin tekijään

Ojangon (Strömsbyn) murskaamon adressi

2019-03-30 18:21:33

Tämä adressi keräsi maaliskuun loppuun mennessä 675 allekirjoitusta. Tästä erittäin suuresta vastustuksesta johtuen kunnan virkamiehet tutkivat kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemen vaatimuksesta mahdollisuutta joko purkaa tontin vuokrasopimus tai muuten rajoittaa murskaustoimintaa alueelle.

Tutkimusten yhteydessä selvisi, että Kalliorakennus yhtiöt oli tuonut mursketta myös viereiselle kunnan tontille, jota alunperin oli lupa käyttää vain kulkuväylänä ja pysäköintipaikkana. Kunta neuvotteluissaan yhtiön kanssa väläytti myös mahdollisen rikosilmoituksen tekemisestä sekä tontin luvattomasta käytöstä että ympäristörikkomuksesta. Lopulta neuvotteluissa päädyttiin ratkaisuun, että Kalliorakennus yhtiöt vuokraa myös viereisen tontin ja maksaa taannehtivasti yhden vuoden vuokran alueesta.

Neuvottelujen yhteydessä Kalliorakennus yhtiöt myös myöntyi vetämään pois ympäristölupahakemuksensa 4 vuoden ja 800.000 tonnin vuosittaisesta murskaustoiminnasta ja valmistelevansa uuden hakemuksen koskien vain tontille tuotua, noin 600.000 tonnin kivimäärän murskaamista. Lisää kiviainesta ei tonteille enää tuotaisi ja tuosta kivestä murskattu murske tultaisi pääosin käyttämään Strömsbyn alueen tonttien tasaukseen ja aikanaan Prikirannan alueen rajentamiseen, joten uutta rekkaralliakaan ei olisi luvassa.

Ennen uuden ympäristölupahakemuksen jättämistä Kalliorakennus yhtiöt on luvannut järjestää asukastilaisuuden lähialueiden asukkaille ja asukasyhdistyksille, jossa selvitetään mm. toimenpiteitä ympäristöhaittojen minimoimiseksi.

Tulemme palaamaan asiaan, kun uutta ilmenee.

KIITOS VIELÄ KERRAN ALLEKIRJOITUKSESTASI - SILLÄ OLI SUURI MERKITYS!

Kantvikin Asukasyhdistys ry.

Markku Viitanen / Kantvikin asukasyhdistys