Lappeenrannan kaupungin jätevesiä EI saa purkaa Saimaaseen.

Ota yhteyttä adressin tekijään

Päivitystä

2019-11-09 09:13:43

Hei, lämmin kiitos Saimaan puolesta kaikille allekirjoittaneille. Meillä on aikaa vaikuttaa Saimaan puolesta. Adressia laatiessani toukokuun lopulla  tilanne oli hämmentävä,kun ilman mitään uusia YVA arviointeja paikallislehdissä uutisoitiin, miten Lappeenrannan kaupungilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin johtaa käsitellyt jätevedet Saimaaseen ja ykkösvaihtoehtona vesipuitedirektiivin johdosta johtaa jätevedet puhtaaseen Suur-Saimaan vesistöön. Suur-Saimaa on tällähetkellä ainoa eteläisen Saimaan vesistöalue, jossa vedenlaatu on arvioitu hyväksi.Suur-Saimaalla sijaitsee Saimaan virkistysalue säätiön arvokkaita luontokohteita, Natura-alueita, ihmisten hyvinvointiin liittyviä ranta-alueita, Saimaan norppa on alkanut viihtyä ja  pesiä alueella. Lappeenrannan kaupunki viisaiden päättäjien toimesta kuitenkin päätti tehdä valituslupahakemuksen Korkeimpaan hallinto-oikeuteen, missä asia on käsittelyssä ja käsittely vienee useita kuukausia. Jos valituslupa hyväksytään toivon mukaan aiempi suunnitelma, missä käsitellyt jätevedet laskettaisiin entiseen paikkaan Rakkolanjokeen, jota voitaisiin elvyttää lisävesillä ja puhtaammilla käsitellyillä jätevesillä. Riskit ja haitta luonnolle , eläimille ja ihmisille olisi paljon pienempi, kuin Saimaa vaihtoehdossa. Korkein hallinto-oikeus tuskin ottaa kantaa Saimaan puolesta, he antavat päätöksen vain yhdessä asiassa eli joko tai. On tärkeää senvuoksi kertoa mielipide päättäjille. Ihan kaikkien kannatus on tärkeä. Kertokaa adressista myös ystäville, jakakaa adressia. Kiitos :)

Adressi, johon olen laatinut sitä mukailevan pidemmän tekstin on lähetetty lokakuussa Etelä-Karjalan liiton YVA käsittelyyn, tuolloin allekirjoittajia oli hieman vähemmän, mutta laitoin arvion, että allekirjoittajia tulisi lisää, kun asia saa näkyvyyttä.

9.11.2019

ystävällisin terveisin, hyvää Isänpäivää

Kiitokset allekirjoitusten vahvistamisista

2019-09-16 17:32:13

Kiitos kaikille allekirjoitusten vahvistamisista. Hyvää syksyn jatkoa!

adressin laatija

Vahvistamattomat allekirjoitukset,

2019-09-13 15:24:43

Hei,

Kiitokset allekirjoituksista. Olikin aika monta allekirjoitusta, joita ei oltu vahvistettu. Laitan nyt niistä tämän suojatun ohjelman kautta tiedon teille, jos se vain onnistuu, ilmeisesti ohjelma neuvoo miten toimitte. Anteeksi minun puolestani ongelmat.

terveisin adressin laatija