Asepalveluksesta tasa-arvoinen ja rankaisematon

Ota yhteyttä adressin tekijään

Puolustusministeri Antti Kaikkonen vastaanotti tasa-arvoista ja rankaisematonta asepalvelusta vaativan adressin

2019-09-23 10:21:43

Lehdistötiedote 23.9. kIMG_20190923_101031p.jpglo 14.

Asepalveluksesta tasa-arvoinen ja rankaisematon -adressin 874 allekirjoittajaa vaatii asevelvollisuuden yhdenvertaisuus- ja ihmisoikeusongelmien ratkaisemista. Adressi luovutettiin tänään puolustusministeri Antti Kaikkoselle.

Puolustusministeriö asettaa hallituskauden alussa parlamentaarisen komitean selvittämään asevelvollisuusjärjestelmän kehittämistä. Puolustusministerille osoitetussa adressissa toivotaan Suomen siirtyvän asepalvelusjärjestelmään, "joka kohtelee kaikkia sukupuolesta riippumatta yhdenvertaisesti", ja "johon ei sisälly ihmisoikeuksia rikkovia ja oikeustajun vastaisia rangaistuksia siitä kieltäytyville". Adressissa viitataan myös Kaikkosen asevelvollisuuden epätasa-arvoisuutta ja totaalikieltäytyjien rangaistuksia kritisoivaan puheenvuoroon, jonka hän piti Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan paneelissa vuonna 2013.

Adressin luovutukseen osallistuivat Vasemmistonuorten puheenjohtaja Hanna-Marilla Zidan, Vihreiden nuorten puheenjohtaja Sameli Sivonen, Aseistakieltäytyjäliiton Esa Noresvuo, filosofian opettaja Arno Kotro sekä Asepalvelus 2020 -kampanjan Jyry Virtanen. Adressin allekirjoittajien joukkoon lukeutuivat myös Miehet ry:n puheenjohtaja Janne Salakka ja elokuvaohjaaja Joonas Berghäll.

Adressi löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta https://www.adressit.com/tasa-arvoinen_ja_rankaisematon_asepalvelus.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: 040 668 6713

Esa Noresvuo

Adressi luovutetaan puolustusministerille ensi viikolla

2019-09-18 07:03:08

Adressin alullepanijat tapaavat puolustusministeri Antti Kaikkosen maanantaina 23.9. ja luovuttavat hänelle adressin, jossa vaaditaan asepalveluksen muuttamista tasa-arvoiseksi ja rankaisemattomaksi.

Uusia allekirjoituksia adressiin kerätään vielä perjantaihin 20.9. asti. Adressit.comin ulkopuolella adressiin on kerätty 230 allekirjoitusta.

Esa Noresvuo