Tervetuloa Hannukaisen kaivos

Ota yhteyttä adressin tekijään

Ylen vaalistartti 11.5. klo 17:30-22:45 Unto Friman ja Jaana Koivumaa kaivoksen puolesta. Huom 10. 5. kaivoskaava meni läpi Kolarin valtuustossa 15-6.

2021-05-11 09:06:04

Kaivoskaava meni läpi Kolarin kunnanvaltuustossa äänin 15-6 eli yli 70% valtuutetuista ymmärtää kunnan ja kuntalaisten edun.

Tehkäämme edelleen töitä Hannukaisen kaivoksen ja Kolarin monipuolisen elinvoimaisuuden parantamiseksi myös tulevaisuudessa.

Terveisin

Kesätervehdys kaivoksen ystäville

2020-08-07 19:44:35

Työ kaivoshankkeen eteenpäin viemiseksi jatkuu ja jokaisen panosta tarvitaan alueen kehittämiseksi. Yritystukia on valtio jakanut kuin joulupukki, sinne sun tänne virkamiesten suurella ammattitaidolla. Asiasta voi olla monta mieltä, onko tuet menneet oikeisiin kohteisiin. Ilmainen tuki on yrityselämän dopingia, eivät yritykset tarvitse tukia, vaan maksukykyisiä asiakkaita. Valtion tehtävä on hoitaa infra kuntoon investoimalla esimerkiksi liikenneyhteyksiin kuten sähköistämällä rata Kolariin jatkaen sitten Tromssan suuntaan, koska ratainvestointia ei kukaan voi käyttää väärin. Puhutaan paljon vihreästä teknologiasta, mutta teot ovat hallituksessa jääneet vähiin. Kolariin sähkörataa ei saada ilman merkittävää kuljetustarvetta, ei ilman kaivoksia.

(Kolari-Tornio-Laurila rataosuuden, 206 km sähköistäminen maksaisi noin 51,5 milj. € 2015 kustannustason mukaan. Hannukaisen kaivoksen avaaminen 2 milj. tonnin vuosikuljetuksilla nostaisi sähköistysinvestoinnin hyöty-kannattavuussuhteen yli yhden eli investointi olisi kannattava ilman muita hyötyvaikutuksia.)

Tällä hetkellä matkailutaseemme on noin 2 miljardia euroa alijäämäinen. Suomalaiset vievät siis noin 2 miljardia euroa enemmän ulkomaille kuin ulkolaiset tuovat Suomeen. Näin ollen länsirajan raideinvestointi olisi todella pieni tuki sille, että myös suomalaisilla työelämässä olevilla olisi varaa lomailla Suomessa.

Puhutaan paljon, etteivät suomalaiset investoi Suomeen, monta hienoa malmi- ja luonnonvarahanketta on menetetty ulkomaille. Meillä ei todellakaan ole varaa menettää yhtään hanketta vihreällä vitkuttelulla. Kun yritys on valmis sijoittamaan omaa pääomaa se tarkoittaa sitä, että he uskovat hankkeeseen.

Lapin tärkein luonnonvara on työkykyiset ja -haluiset nuoret, nyt ne karkaavat kaikki etelään, jos alueelle ei saada työpaikkoja. Parasta nuorisotyötä on järjestää nuorille työ- ja harjoituspaikkoja. Omakohtaisesti voin sanoa, että työurani olisi katkennut heti alkuun ilman kaivosalan harjoittelua ja täytyy myöntää, että työstä saatu palkka merkitsi paljon.

Kuten tiedämme, syrjäseuduilla ei ole paljon virastojen vihreitä eläkevirkoja, vaan tarvitaan luonnonvarojen käyttöä väestön elintason nostamiseksi. Kiitos kaikille yrittäjille ja yksityisille henkilöille, jotka ovat keränneet tervetuloa Hannukaisen kaivos -listaan nimiä, paperiversioissa oli heinäkuun alussa nimiä n. 500 (Korona teki kolttosia ja hidasti paljon).

Nyt tarvitaan jokaisen tietotaitoa hankkeen eteenpäin viemiseksi päättäjille. Ettei 10 vuoden päästä olisi Lapin etelärajalla kilpeä "Tervetuloa Lapin luonnonpuistoon, jossa asiakkaita palvelee ulkolainen henkilökunta, sillä suomalainen työhän on liian kallista.” Virkamiehethän elää ulkomaisella lainalla.

Ei anneta periksi, yritettiinhän Lappia autioittaa 40-luvullakin ulkolaisten avustuksella. Katsotaan, ovatko poliitikkojen lupaukset vihreistä liikenneinvestoinneista totta vai sanojen helinää.

Terveisin

Tervehdys kaivoksen ystäville

2020-04-17 08:40:05

Tervehdys kaivoksen ystäville

Lappi on nyt huhtikuun puolivälissä hiljainen kuin vihreiden unelma. Lunta on paljon ja matkailukeskuksen maisemissa vaeltelee vain ketut ja jänikset.

Korona järjesti todella Suomen talouselämän uuteen uskoon. Se näytti todellakin mitä tarkoittaa, jos paikkakunnalla on vain yksi elinkeino! Lappi on luonnonvaroiltaan rikas maakunta, joka kyllä pystyy hyvin elättämään väestönsä. Varsinkin, jos vihreät viranomaiset eivät vitkuttelullaan jarruttaisi työllistäviä kaivos-, metsätalous-, vesivoima- ja matkailuhankkeita. Luonnonvaroja tarvitaan, sillä tällä menolla emme pääse pitkälle, jos talous rahoitetaan velalla ja paikallisesti valtionosuuksilla. Työssä on vain kunnan- ja valtiontyöntekijät, muu väki on työttömänä.Työt teetetään ulkomaisella halpatyövoimalla ja oma väki on "uunipankolla".

Valtio tukee työttömyyttä, mutta ei työllistämistä. Nyt on aika rakentaa kaivoksia, metsäsektorin tehtaita sekä rakentaa ja sähköistää rautateitä. Meidän jokaisen täytyy tehdä työtä kaivoshankkeen eteenpäin viemiseksi, yksi ei saa aikaan paljon, mutta yhdessä tulosta syntyy. Jos yritetään voidaan onnistua.

Kaivokset tarvitsevat matkailua ja matkailu kaivoksia sekä ihmiset työtä ja turvallisuutta.

Kiitos Tapojärven veljeksille työstä kaivoshankeen eteenpäin viemisestä, älkää antako periksi!

Terveiset Hannukaiselta lumen keskeltä.