Lupa koronaviruksen tehohoitolääke Traumakinelle

Ota yhteyttä adressin tekijään

Adressi luovutettu Fimealle, THL:lle, STM:lle ja johtajaylilääkäreille

2020-03-27 10:56:16

Adressi on luovutettu 2753 allekirjoituksella varustettuna. Medioille lähetin oheisen tiedotteen. Kiitos kaikille osallistumisesta, hienoa, että tietoisuus tämän lääkkeen mahdollisuuksista on levinnyt! Yksi idea jatkaa asian esilläpitoa olisi Facebook-ryhmä, mietitäänpä viikonlopun yli... Hyvää viikonloppua,

t. Aarne Koutaniemi

Adressi tehohoitoa helpottavasta lääkkeestä toimitettu sairaanhoitopiirien johtajaylilääkäreille, Fimealle, THL:lle ja sosiaali- ja terveysministeriölle; allekirjoittaneita suomalaisia yli 2700 (kahdeksan vuorokauden aikana 19.3.-27.3.2020)

Lainauksia allekirjoittaneilta (yhteensä yli 100 julkisesti esillä olevasta kommentista):

-       “Auttakaa Suomea ja maailmaa selviytymään tästä pandemiasta.” – Hannele Ranta, Siilinjärvi

-       “Ehdottomasti pitää ottaa käyttöön tämä lääke, kun muuta lääkettä ei ole saatavilla. Tämä on helposti saatavilla oleva ja suomalainen lääke.” – Roni Korkeaniemi, Kauhava

-       “Tämä lääke voi oikeasti pelastaa läheisesi hengen.” – Sari Mäki, Kaarina

-       “Jos kuoleman uhka on todellinen ja tilanne kriittinen, en ymmärrä, miksi lääkettä ei voisi käyttää potilaan näin halutessa. Ymmärtääkseni lääkettä on jo testattu ihmisillä.” – Henriika Maunula, Turku

Viime ja tällä viikoilla on uutisoitu suomalaisesta lääkkeestä, Traumakinesta, joka soveltuisi tehohoidossa olevien koronaviruspotilaiden keuhkokuumeen tai hengitysvajausoireyhtymän hoitoon. Adressin tarkoitus on kiirehtiä harkintaa ja erityislupien hakua lääkkeen käytölle. Mahdollisuus koronaviruksen aiheuttamien kuolemien merkittävään vähentämiseen ja tehohoitokapasiteetin riittävyyden varmistamiseen on olemassa.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeasta on todettu adressin alullelaittajalle keskiviikkona 25.3., ettei mikään taho vielä ole hakenut erityislupaa Traumakine-lääkkeen käytölle. Suomessa myyntiluvattomien lääkevalmisteiden käyttäminen on mahdollista kliinisissä lääketutkimuksissa tai Fimean myöntämällä erityisluvalla. Erityislupa voidaan myöntää, jos käytettävissä ei ole muuta hoitoa tai muulla hoidolla ei ole saavutettavissa toivottua tulosta. Luvan hakee lääkevalmisteen kulutukseen luovuttaja eli yleensä apteekki tai sairaala-apteekki. Lupa voi koskea yksittäistä potilasta tai tiettyä terveydenhuollon yksikköä kuten sairaalaa. Hoitava lääkäri vastaa aina määräämästään hoidosta, ja myyntiluvattomia lääkevalmisteita määrättäessä tämä vastuu korostuu.

Saadaanko Traumakine-lääke erityisluvin ajoissa käyttöön koronakriisin helpottamiseksi?

Aarne Koutaniemi