Kouluja ei saa avata ennen kesää

Ota yhteyttä adressin tekijään

Nimien keräys on päättynyt Kouluja ei saa avata ennen kesää -adressiin.

2020-05-11 23:05:32

Vetoomus Kouluja ei saa avata ennen kesää keräsi noin viikon aikana 3.5.-11.5. valtavan määrän nimiä: 11 152kpl +9kpl sähköpostitse toimitettua nimeä, eli yhteensä 11 161 nimeä. Kiitos jokaiselle allekirjoituksestanne, toivotaan että viestillämme on vaikutusta. Olen luovuttanut vetoomuksen nimilistan sekä sen sisältämät kommentit ministeriön ohjeiden mukaisesti 11.5.2020 klo 23:59 sähköpostitse vastuuministeri Li Anderssonille. Nimien keräys on nyt päättynyt.

Huolimatta valtavasta nimimäärästä sekä lukuisista yhteydenotoistamme kaikkiin valtamedioihin, tiedotusvälineet eivät uutisoineet adressista, toisin kuin monet paljon vähemmän nimiä ja pidemmällä ajanjaksolla kerätyt. Ainoastaan Helsingin Sanomat mainitsi adressin artikkelinsa yksityiskohdassa 11.5.2020. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006503627.html

Emme ole vielä saaneet vastausta hallitukselle sekä vastuuministerille osoitettuun avoimeen kirjeeseemme, jonka pohjalta tämä adressi on laadittu. https://www.maskitkaikille.fi/avoin-kirje-ja-vetoomus/

Tilannekatsaus:

7.5.2020: 57 suomalaista huipputieteilijää, -tutkijaa, -lääkäriä ja -asiantuntijaa julkaisi vetoomuksen, jossa he haluavat rohkaista hallitusta siirtymään nyt valitusta hybridistrategiasta eli rajoitustoimenpiteiden purkamisesta kohti tukahduttamisstrategiaa. "Tavoitteenamme täytyy nyt olla uusien tartuntatapauksien määrän painaminen nopeasti ja määrätietoisesti lähelle nollaa. Kun tartuntojen määrä on saatu pieneksi, yksittäiset tautitapaukset ja tartuntaketjut on varsin helppo löytää, jäljittää ja kitkeä heti, kun testauskapasiteetti ja tartuntaseuranta on turvattu."  https://www.eroonkoronasta.fi/

-----

8.5.2020: Suomen terveysministeriön kansliapäällikkö Varhila toteaa, että tartunnat kasvavat "väistämättä" rajoitusten purkautuessa. STM:n alaisen Salmisen johtaman THL:n epidemiologinen arvio oli se peruste, jolla rajoitustoimia nyt puretaan. STM siirtää vastuun suosituksestaan hallitukselle, joka taas tekee päätöksensä STM:n suosituksen perusteella. (Kohdassa 20:13 - 21:20: https://areena.yle.fi/1-50389980)

-----

11.5.2020 Hallitus väittää edelleen että he pyrkivät tartuntojen estämiseen. Hallituksen päätöksellä ja STM:n ohjekirjeen nojalla koulut avataan 14.5.2020 myös pääkaupunkiseudulla. Testaamista ei ole olennaisesti lisätty, eikä maskien käyttöä suositella. Tartuntaketjuja ei pystytä jäljittämään. https://yle.fi/uutiset/3-11346599

Ristiriitaisissa tunnelmissa

Helsingissä 12.5.2020

annakorhonen78@gmail.com

Anna Korhonen

Nimien keräys on päättynyt Kouluja ei saa avata ennen kesää -adressiin.

2020-05-11 23:05:32

Tilannekatsaus:

Ristiriitaisissa tunnelmissa

Helsingissä 12.5.2020

annakorhonen78@gmail.com

Anna Korhonen

Luovutan adressin nimilistat opetusministerille maanantaina 11.5.

2020-05-06 11:42:38

Kymmenen tuhatta kiitosta kaikille vetoomuksen allekirjoittaneille. Kiitos myös arvokkaista kommenteistanne. Vaatimuksellamme on nyt kolmessa vuorokaudessa jo yli 9600 allekirjoittajaa!

Nyt koronaepidemian aikana nimilistojen luovutus henkilökohtaisella audienssilla paikanpäälle menemällä on vaikea turvallisesti järjestää, joten luovutan adressin "Kouluja ei saa avata ennen kesää" nimilistat ja kommentit koulujen avaamisesta vastuussa olevalle opetusministeri Li Anderssonille sähköpostitse maanantaina 11.5. Siihen asti on siis vielä mahdollisuus kerätä lisää nimiä ja saada vetoomuksellemme lisää painoarvoa. Jaetaan viestiä ja toivotaan että äänemme vaikuttaa koronarajoitustoimenpiteiden uudelleenarviointiin, minkä Marinin hallitus on luvannut tehdä päivittyvän koronatiedon valossa.

Viimeksi eilen New York Times uutisoi jälleen uudesta koronatutkimuksesta, joka todistaa että lapset saavat ja levittävät tartuntoja kouluissa: https://www.nytimes.com/2020/05/05/health/coronavirus-children-transmission-school.html

Adressin pohjana toimiva avoin kirje Marinin hallitukselle sekä Li Anderssonille löytyy osoitteesta:
Mikäli saamme vastuuministeriltä avoimen vastauksen kirjeeseemme, tiedotan siitä myös tämän adressin tiedotteessa.

Toiveikkain toukoterveisin

Anna Korhonen, koululaisen äiti ja animaattori, Helsinki