ITÄINEN RANTARATA

Ota yhteyttä adressin tekijään

Akku tehtaat Kotka-Hamina

2021-06-20 05:35:59

Kotkan ja Haminan kaupungit ovat tänään allekirjoittaneet Suomen Malmijalostus Oy:n kanssa esisopimukset, jotka koskevat kaupunkeihin mahdollisesti sijoittuvien akkumateriaalitehtaiden tontteja.
Suomen Malmijalostus Oy:n tytäryhtiö Finnish Battery Chemicals suunnittelee Kotkan Keltakalliolle katodiaktiivimateriaalia valmistavaa CAM-tehdasta ja Haminan satamaan litiumioniakkujen prekursorimateriaalia tuottava pCAM-tehdasta.
FBC:n ja Kotkan kaupungin välisen sopimuksen allekirjoittivat akkutoimialajohtaja Vesa Koivisto Suomen Malmijalostus Oy:stä sekä Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö ja kehitysjohtaja Terhi Lindholm.

Akku tehtaat tarvitsevat tekijöitä.Opiskelijoita läheltä ja kaukaa. Akkumateriaalit myös rajan takaa.

Kirsi Mäkinen,Kotka

Kotka kehitys eteenpäin.

2021-02-19 12:43:29

Kotka-Hamina sakaralla tapahtuu.Odotetaan mm.Akkuteollisuuden alkua Kotkassa ja Haminassa.UPM Biojalostamo päätöstä...Mm.akkuteolisuus tarvitsee raakainetuotannon tuotteita Venäjältä.Venäjälle suuntauva ja venäjältä tänne suuntauva liikenne on tärkeä  ulos tulo itärajalla.

Otteita:

Hämeen elinkeinoelämä toivoo, että LVM:ssä panostetaan rautateitse tapahtuvan rahtiliikenteen kehittämiseen. Toimiva ja kustannustehokas rataverkosto palvelee koko maan etua ja tukee vahvaa pyrkimystä saavuttaa edistykselliset päästövähennystavoittee

Raakamäntyöljyn jalostamiseen perustettu Fintoil on varmistanut investoivansa Haminan nestesatamaan 100 miljoonaa euroa. Yhtiö rakentaa Haminaan mäntyöljyjalostamon, jonka rakennustyöt alkavan kuluvan kuun aikana. Biojalostamo otetaan käyttöön kesällä 2022.

Yhtiön toimitusjohtaja Jukka Ravaskan mukaan kyseessä on maailman kolmanneksi suurin mäntyöljyjalostamo, joka jalostaa havuselluteollisuuden sivutuotteena syntyvää raakamäntyöljyä uusiutuvan dieselin raaka-aineeksi sekä hyödyntää muita jakeita kemian-, elintarvike- ja lääketeollisuuden tarpeisiin. Laitoksen kapasiteetti on 200 000 tonnia. Yritys tavoittelee noin 150 miljoonan euron liikevaihtoa ja tulee työllistämään suoraan noin 35 ja välillisesti noin 100 henkeä.

Ravaskan mukaan välilliset työpaikat ovat muun muassa logistiikan ja huolinnan piirissä sekä kunnossapidossa ja laboratoriopalveluissa

#itäinenrantarata on ainoa aivan uusi ratayhteys, uusi kehityksen suunta PKseudulta itään -työssäkäyntialue #Porvoo #Loviisa #Kotka #Hamina, siitä #Lappeenranta, koko Itä-Suomi.Nopein Venäjä-yhteys. Itäinen rantarata palvelee koko Suomea #työllisyys #vienti #hiilineutraali2035

Kirsi Mäkinen,Kotka