Adressi Kasurilan koulun 3.-6. luokkien lakkauttamista vastaan

Ota yhteyttä adressin tekijään

Adressi Kasurilan koulun puolesta

2020-12-21 20:06:56

Kiitos kaikille nimensä tähän adressiin kirjoittaneille  minun ja Kasurilan koulun vanhempainyhdistyksen puolesta!

Tähän mennessä nimiä on adressiin tullut 612 kappaletta. Adressi tulostettiin ja toimitettiin kunnanhallituksen kokoukseen 23.11.2020, jolloin adressissa oli nimiä vajaat 500. Kunnanhallitus käsitteli tällöin kunnan tulevaa säästösuunnitelmaa, jossa Kasurilan koulun 3.-6. luokat olivat lakkautuslistalla. Kunnanhallituksen käsittelyn jälkeen asia siirtyi kunnanvaltuustolle, joka käsitteli asiaa istunnossaan 14.12.2020. Adressia ei toimitettu enää tähän kunnanvaltuuston istuntoon, mutta kouluasia on saanut laajalti julkisuutta mm. Savon Sanomat teki asiasta etusivun lehtijutun 24.11. sekä yle.fi uutisjutun, joka on luettavissa osoitteessa https://yle.fi/uutiset/3-11662625 .

Kunnanvaltuuston 14.12. pidetyn kokouksen pöytäkirjan mukaan muutama kunnanvaltuuston jäsen oli ehdottanut, että säästösuunnitelmasta poistetaan maininnat tietyistä kouluista. Moni valtuutettu katsoi, että jos suunnitelmassa mainitaan nimeltä tietyt koulut ja niiden mahdollinen lakkauttaminen, vahingoittaa se Siilinjärven imagoa lapsiystävällisenä kuntana. Koulukohta muutettiin lopulta äänin 28-15 muotoon: "kouluverkostoa ja päiväkotiverkostoa tarkastellaan väestökehityksen mukaan lapsivaikutuksia painottaen korjaus- ja uudisrakentamistarpeen ilmetessä".

Suunnitelmaan kirjattujen toimien toteuttaminen vaatii kunnalta vielä erilliset päätökset.

Toivon, että adressista olisi ollut jotain hyötyä, mutta  pelkästään koulun nimen katoaminen lakkautuslistalta ei koulua vielä pelasta. Annan adressin olla avoinna vuoden loppuun saakka, 31.12.2020, jonka jälkeen se sulkeutuu.

Katri Happonen