Jyväskylän Kriisikeskus Mobilen toiminta on turvattava!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Kriisikeskus Mobilen toiminta on "surkastunut"

2021-10-04 10:29:23

Kiitos kaikille tämän adressin allekirjoittaneille!

Tällä kertaa emme onnistuneet vaikuttamaan päättäjien päätöksiin.

Jyväskylän kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kokouksessaan 17.6.2021 ympärivuorokautisen sosiaali- ja kriisipäivystyksen järjestämisestä viranomaisvoimin uuden toimintamallin mukaisesti 1.1.2022 lähtien.

Jyväskylän Seudun Mielenterveysseura ry:n Kriisikeskus Mobilen kriisityötä koskeva nykyinen sopimus irtisanottiin päättymään vuoden 2021 loppuun. Tavoitteena on jatkaa järjestölähtöisen kriisityön tukemista nykyistä pienemmällä resurssilla.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa 23.9.2021 päätettiin viiden kriisityöntekijän viran perustamisesta Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystykseen 1.1.2022 alkaen.

Näiden päätösten seurauksena Kriisikeskus Mobilen toiminta on jo nyt "surkastunut", henkilöstö pienenee eikä avun tarpeessa olevilla ole enää mahdollisuutta saada matalan kynnyksen apua mihin aikaan vuorokaudesta tahansa ja vaikka nimettömänä.

Valitettavaa, mutta totta! Me teimme kuitenkin voitavamme.

.

Kuntalaisaloite Kriisikeskuksen puolesta

2021-06-22 10:40:22

Kiitos kaikille adressin allekirjoittaneille!

Kriisikeskus Mobilen toiminnan säilyttämisen puolesta on edelleen avoinna osallistumista varten myös kuntalaisaloite.

Sitä kautta voisi vielä olla mahdollisuus vaikuttaa, etenkin, jos osallistujia kertyy vähintään 2% Jyväskylän asukasmäärästä, jolloin kaupungin on käsiteltävä aloite kuuden kuukauden kuluessa.

Osallistukaa siis jyväskyläläiset!

Yritetään vielä!

Aino Kelo

Jyväskylän kaupunki päätti irtisanoa nykyisen sopimuksen Mobilen kanssa

2021-06-17 17:38:45

Kiitos teille kaikille adressin allekirjoittamisesta ja kommenteista!

Lukuisista kommenteista käy hyvin ilmi Kriisikeskus Mobilen matala kynnys, avun ja tuen hakemisen ja saamisen helppous, ammattitaitoinen asioihin paneutuminen.

Tämänpäiväisessä soliaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa Jyväskylän kaupunki kuitenkin päätti irtisanoa Kriisikeskus Mobilen kriisityötä koskevan nykyisen sopimuksen.

Päätökset on luettavissa: Jyväskylä.fi : Jyväskylän sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksiä 17.6.2021.

Päätöstekstiä lukiessa tulee erittäin selväksi, että päättäjille riittää lain kirjaimen täyttäminen, lakisääteisen tuen tarjoaminen. Tärkeää näyttää olevan lakisääteisten kirjaamis- ja arkistointivelvoitteiden täyttäminen. Valitettavasti se on usein jopa tärkeämpää kuin apua ja tukea tarvitsevan ihmisen kohtaaminen, puhumattakaan lähtemisestä paikan päälle kriisitilanteeseen

Vääjäämättä jatkossa myös avun ja tuen tarpeen arvioinnin tekee viranomainen, eikä se ihminen, joka kokee tarvitsevansa apua.

Kriisitilanteissa lakisääteisen avun ja tuen tarjoaminen ei useinkaan riitä, laki ei esimerkiksi velvoita ystävällisyyteen tai rakkauden ja myötätunnon osoittamiseen. Tarvittaisiin myös inhimillistä ammattitaitoista avun tarjoamista, kuten nykyisellään Kriisikeskus Mobilesta on saatavissa.

Tämä Jyväskylän kaupungin päätös johtaa myös vääjäämättä ihmisten eriarvoisuuteen esimerkiksi taloudellisen tilanteen mukaan. He, joilla on rahaa, voivat hakea apua yksityissektorilta (kokiessaan sitä tarvitsevansa) ja he, joilla ei ole rahaa, jäävät viranomaisten arvioinnin varaan, ja avun ja tuen saaminen viivästyy, tai sitä ei saa lainkaan.

Surullisia uutisia siis. Mutta me teimme voitavamme!

Tilanne torstaina 17.6. klo 8:50

2021-06-17 06:00:32

Kiitos kaikille allekirjoittaneille ja kommentoineille!

Lähetin adressin tämänhetkisen tilanteen Jyväskylän sosiaalitoimeen, Talous- ja hallintopäällikkö Kaisa Okkerille, jotta hän voi toimittaa sen sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenille ennen iltapäivän kokousta.

Adressi jää edelleen auki allekirjoituksia varten!

Kiitos!!!

terveisin Aino Kelo