Karkkilan löytöeläinten talteenottopaikka vaihtoon

Ota yhteyttä adressin tekijään

Syitä adressin laatimiseen

2013-03-28 23:08:33

Karkkilan löytöeläinten talteenottopaikka vaihtoon!  Miksi? Se selviää tästä tiedotteesta!

Karkkilan löytöeläimiä otetaan talteen Kytökarun Kennel -nimisessä paikassa, jota hoitaa vuonna 1934 syntynyt Anja Schigin e. Virtanen.

Tutustuin löytöeläinhoitajan menetelmiin, kun sain tietää Turre-koiran tapauksesta.  Turren katoamisen aikaan Karkkilan löytöeläimet  lopetti metsästäjä.  Ei tietoa missä ja miten.

Turre katosi Karkkilan löytöeläinten talteenottopaikasta, vaikka lain mukaan sitä olisi kuulunut säilyttää siellä 15 päivää.  Vähemmän, jos todistetusti oikea omistaja olisi ilmoittautunut ja hakenut koiran turvallisesti omaan kotiin.  Niinhän ei tapahtunut, eikä Turrea saatu enää koskaan kotiin.  Isäntä suri koiransa menettämistä koko loppuelämänsä, jota Turren kohtalo todennäköisesti joudutti.

Koska koiraa ei ollut talteenottopaikassa, vaikka se oli sinne toimitettu, omistaja teki  rikosilmoituksen. Vaikka todistajia kuulusteltiin, ei Turren kohtalo virallisesti selvinnyt, eikä tapaus edennyt edes käräjille.

Syyttäjä Jaana Nyrhisen mielestä tarhaan viedyllä koiralla olisi pitänyt olla panta ja siinä omistajan puhelinnumero.  Sillä ei ollut mitään merkitystä, ettei tarha pitänyt minkäänlaista kirjaa löytöeläimistä, eläinten toimittajista, eikä siitä minne eläimet tarhasta joutuivat.

(Jatkuvasti on yli sata koiraa karkuteillä. Monellako on pannassa puhelinnumero?)

Hieman ennen Turrea oli Karkkilassa kadonnut kultainennoutaja. Senkään kohtalo ei selvinnyt.

Karkkilassa Turren katoamisen aikaan asuneet "eläinihmiset!" eivät ole unohtaneet, mutta kaupunki on uskollisesti pitänyt valitsemansa löytöeläinhoitajan puolia. Mitään syytä vaihtamiseen ei kuulemma ole. Tämä kävi selville jo vuonna 2000 ja voidaan tarkistaa Hymyssä julkaistusta lehtijutusta.

Vuonna 2001  Turren emäntä teki tutkimuspyynnön Kytökarun kennelin olosuhteista.  Silloinen poliisiesimies keskeytti tutkinnan.

Kesällä 2010 oli Kytökarun kennelissä hoidettavana pieni Tipsu-nimen koira. Tipsu ei ollut löytökoira.  Shigin sai Tipsun omistusoikeuden luvattuaan etsiä sille uuden kodin.  Pitikö nainen lupauksensa?  Se selviää paikallislehdestä, jonka linkki löytyy alemmasta tiedotteesta.

Linkkisivusto, jossa Turre-asiakirjat ja lehtijuttu:

Asiapapereihin  tutustuttuaan voi itse kukin omassa mielessään miettiä,
tekikö syyttäjä oikean päätöksen.

Koska kyse ei ole ihmistaposta, on Turren katoamistapaus jo rikosoikeudellisesti vanhentunut.

Tipsun lopettaminen

2013-03-22 16:12:33

Pieni Tipsu-koira oli yksityishoidossa  Karkkilan löytöeläinten talteenottopaikkana toimivassa Kytökarun kennelissä. Koska omistaja ei kyennyt vointinsa takia enää huolehtimaan Tipsusta, hän halusi antaa koiran uuteen, hyvään kotiin.
Kytökarun kenneliä  "pyörittävä" nainen lupasi etsiä Tipsulle uuden omistajan, jos saisi koiran omistusoikeuden.Kun kennelinomistaja sai Tipsun omakseen, hän vei sen lopetettavaksi.

Tipsun kennelinpitäjälle luovuttaneen miehen terveydentila ei ollut riittävän hyvä, jotta hän olisi itse jaksanut pitää puoliaan. Niinpä tapauksesta perillä ollut tuttava teki tutkimuspyynnön poliisille.  Koska hän ei ollut petetty osapuoli, ei juttu edennyt käräjille. Liekö sitä edes tutkittu!

Tipsun surulliseen kohtaloon pääset tutustumaan alla olevista linkeistä.

sivu 4 Tipsun lopettaminen
Mozilla-selaimella pääsee heti ko. lehteen. Explorea käyttäessä valitaan vasemmanpuoleinen lehti (14.7.2010)

sivu 4 Lukijalta
Mozilla-selaimella pääsee heti ko. lehteen. Explorea käyttäessä valitaan vasemmanpuoleinen lehti (21.7.2010)

sivu 4 Lukijalta
Mozilla-selaimella pääset suoraan ko. lehteen. Explorea käyttäessä valitaan vasemmanpuoleinen lehti (28.7.2010)

______________________________________________

JK.
Lue myös kommentit.

Nelosessa kerrotaan Turre-koirasta, joka toimitettiin löytökoirana Kytökarun kenneliin.
Turrea ei kennelissä enää parin päivän päästä ollut, kun omistaja sitä meni noutamaan kotiin.
Koiraa ei koskaan löydetty, vaikka siitä oli lukuisia lukijanpalstakirjoituksia paikallislehdessä sekä koko sivun juttu Hymyssä.

Turren isäntä suri koiransa kohtaloa koko loppuelämänsä.

Skannattu lehtijuttu Turren tapauksesta tulossa linkkinä tämän adressin yhteyteen.

Löytöeläinten talteenottosopimuksesta

2013-03-20 16:17:58

Karkkilan kaupunki lähetti maanantaina 18.3.13 kopion löytöeläinten talteenottosopimuksesta. (Päivätty 18.1.13)

Karkkilan kaupungin ja Schiginin (ent. Virtanen) välisessä löytöeläinten talteenottosopimuksessa pistää silmään a) maksutapa
b) lopetettujen eläinten hävittäminen.

a ) Kaupunki maksaa löytöeläimistä kuukausittaisen klönttisumman.

Jos päädytään eläimen lopetukseen, eläimen lopettaa virkaeläinlääkäri tai vastaavan koulutuksen saanut henkilö.
b ) Schgin huolehtii itse ruumiin hävittämisestä !!!

A-kohdasta sen verran, että eläimille turvallisempi tapa on sellainen, että ellei lemmikin omistajaa 15 päivän kuluessa löydy, kunta maksaa klönttisumman lisäksi hoitomaksun 15 päivältä.   Kissoillehan harvoin löytyy omistajaa (maximissaan 20 % omistaja löytyy).  Koska talteenotettua eläintä tulee säilyttää lain määrämät 15 päivää, olisi omistajaehdokkailla mahdollisuus tsekata, onko heidän eläimensä kyseisessä talteenottopaikassa.  Sikäli mikäli pelkkään puhelutiedusteluun voi luottaa.

Viime vuonna ei muuatta koirankadottajaa päästetty Karkkilan löytöeläinten talteenottopaikkaan tarkastamaan, oliko hänen koiransa siellä vai ei.  Kadonneen koiran omistaja otti yhteyttä kaupungin virkamieheen Anja Polkutiehen, joka totesi, ettei talteenottopaikka ole velvollinen päästämään eläintenkadottajia sisälle.

Tipsu kohtasi ennenaikaisen kuoleman

2013-03-14 16:06:08