Äänekoskelle Airsoft pelialue.

Adressin tavoitteena olisi saada pelialue, tai kenties pelialueita Äänekosken alueelle.

Tällä hetkellä virallisia pelialueita ei Äänekosken välittömässä läheisyydessä ole käytännössä katsoen yhtään. Yksityisillä alueilla järjestetään säännöllisesit pelejä, mutta niiltä alueilta puuttuu alueen muokattavuus sekä alueella varma pelaamisen mahdollisuus kaikkina aikoina.

Pelaajia Äänekosken alueella on useita kymmeniä ja hyvälle pelipaikalle tullaan pelaamaan hyvinkin kaukaa. Jos pelialueen koko sen sallii, niin parhaimmillaan olisi mahdollista järjestää esim vuosittain peli jossa pelaajia voi olla 100 tai reilusti enemmän.

Airsoft on varsinkin nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa jatkuvasti suosiotaan kasvattava liikunnallinen elämyslaji. Kyseessä on 6mm (noin 0,11-0,36g painavia) muovikuulia ampuvilla kaasu- jousi- tai sähkötoimisilla asereplikoilla (eli asejäljitelmillä) pelaaminen. Yleisesti pelissä pyritään osumaan vastustavan joukkueen pelaajaan, jolloin tämä tippuu pois pelistä.

Harrastuksena Airsoft sopii niin vanhalle kuin nuorellekkin. Pelaaminen on hauskaa ja se kehittää tiimityöskentelyä, kuntoa, vastuuta itsestä sekä muista, rehellisyyttä sekä sääntöjen noudattamista. Harrastaminen toimii myös hyvänä valmistautumisena armeijaan lähteville, sekä taitojen ylläpitämisenä jo armeijan suorittaneille.

Pelialueella tultaisi käyttämään yleisimpiä suomessa käytettyjä sääntöjä turvallisuudessa, turvavarusteissa sekä aseiden tehoissa.

Pelialueeksi toivoisimme metsäaluetta jonka välittömään läheisyyteen olisi mahdollista ajaa autolla. Toivottavaa olisi myös, että alueelle saisi rakentaa kevytrakenteisia suojia ja rakennelmia.

Toiveissa olisi myös sisäpelitilat. Jos Äänekosken alueelta voisi saada vanhan teollisuusrakennuksen, hallin tai rakennuskompleksin airsoft käyttöön, se varmasti toisi harrastajia ympäri Suomea käymään pelaamassa. Oikeasti hyvät pelipaikat ovat melko harvassa ja niiden perässä liikutaan pitkiäkin matkoja.

Kaikista paras vaihtoehto olisi maa-alue joka koostuisi aiemmin mainituista elementeistä. Metsäalueesta, rakennuksista ja mahdollisesti esim hiekkamontusta.

Alueen siisteydestä pitäisi huolta käyttäjät, sekä todennäköisesti Äänekoskelle perustettava airsoft yhdistys. Metsässä käytettävät kuulat ovat biohajoavia, ja roskaaminen alueella olisi kielletty.

Alueella tulisi myös olla niin sanottu "Offi" alue, joka toimii kokoontumis ja huoltopaikkana pelin aikana.

Adressi toimitetaan Äänekosken kaupungille.