Abdigadir Osman Hussein karkotus

Vaadimme, että Abdigadir Osman Hussein karkotetaan Suomesta vankeusajan jälkeen, tai vaikka ennen sitä ja hänelle määrätään ikuinen maahantulokielto!

Poikkeuksellisen törkeistä seksuaalirikoksista ja murhasta elinkautiseen tuomittu elinkautisvanki vapautuu pian vankilasta.

Helsingin hovioikeus päätti perjantaina, että Abdigadir Osman Husseinpääsee vapaaksi ensi vuoden syyskuussa. Vapauttamista olivat vastustaneet paitsi Rikosseuraamuslaitos myös Turun vankila ja Psykiatrinen vankisairaala.

Hovi kuitenkin perusteli vapauttamista sillä, että tuomittu on istunut vankeudessa jo 19 vuotta ja 6 kuukautta, mikä ylittää "olennaisesti elinkautisen vankeusrangaistuksen 12 vuoden vähimmäisajan". Se piti myös vangin opiskelua ja päihteettömyyttä vapautta puoltavina seikkoina.

Ensimmäisen tuomionsa mies sai vuonna 1993, jolloin hän raiskasi 13-vuotiaan tytön Tampereella puukolla uhaten. Seurauksena oli vajaan kolmen vuoden vankeustuomio.

Mies vapautui syksyllä 1995, eikä kulunut kuin kaksi kuukautta, kun hän murhasi 15-vuotiaan tamperelaistytön veitsellä silpoen. Mies oli tuolloin naimisissa ja kahden lapsen isä. Hänet tuomittiin elinkautiseen murhasta. Mielentilatutkimuksen mukaan hän teki henkirikoksen täydessä ymmärryksessä.

Kun tuomittu pääsi kesällä 2005 kolmen tunnin vartioimattomalle lomalle, hän iski jälleen. Tällä kertaa uhrina oli 4-vuotias lapsi, jota hän käytti seksuaalisesti törkeästi hyväksi. Oikeus langetti hänelle tästä vuoden ja kolmen kuukauden lisätuomion.

Hovioikeuden päätöksen mukaan Hussein pääsee ehdonalaiseen vapauteen 1. syyskuuta 2016.

Suomessa rikokseen syyllistynyt ulkomaalainen on normaalissa rikosoikeudellisessa vastuussa teostaan. Tuomitun rangaistuksen lisäksi ulkomaalainen voidaan karkottaa maasta. Maasta karkottaminen on rikosten seuraamusjärjestelmässä luokiteltu rikokseen liittyväksi muuksi oikeudelliseksi seuraamukseksi, koska se ei täytä rangaistuksen yleisiä tunnusmerkistöjä – vaikka karkottamisen vaikutukset yksilön kannalta voivat olla hyvinkin rankaisevia etenkin pitkän maassa olon ja Suomeen syntyneiden vahvojen perhesiteiden vuoksi.

Ulkomaalaisen karkottaminen rikosperusteella pohjautuu voimassa olevaan ulkomaalaislakiin. Lisäksi päätöksenteossa tulee ottaa huomioon Suomea velvoittavat kansainväliset ihmisoikeussopimukset, jotka turvaavat ulkomaalaisen ihmisoikeuksia sekä asettavat karkottamiselle vähimmäisedellytyksiä. Rikokseen tai toistuvasti rikoksiin syyllistynyt ulkomaalainen voidaan karkottaa maasta viranomaisten aloitteesta, jos ulkomaalaislaissa säädetyt karkottamisperusteet täyttyvät yksittäisessä tapauksessa. Rikosperusteinen karkottamispäätös voi sisältää myös maahantulokiellon.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Alsi Saarinen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…