Adressi mielenterveysongelmien hoitojen parantamiseen!

Mielestäni Suomessa on monta epäkohtaa mielenterveyden hoitoon liittyviin asioihin.

Ennaltaehkäiseminen olisi kaikista tärkeintä, kuten

-puuttua vielä enemmän ja tarkemmin lasten ja nuorten koulukiusaamiseen, perheen sisäisiin ongelmiin sekä lasten ongelmakäyttäytymiseen

- ihmisten pienetkin ongelmat tulisi ottaa  kuuleviin korviin, eikä missään nimessä vertailla tai vähätellä ihmisten ongelmia, sillä jokainen ihminen kokee asiat eri mittakaavoissa.

Suomessa pitäisi panostaa enemmän psykoterapioihin lääkehoidon rinnalla, eikä turrutettaisi ihmisiä lääkkeillä.

Kouluissa sekä työpaikoilla tulisi kertoa ja antaa tietoa enemmän mielenterveysongelmista, jotta osattaisiin tunnistaa ongelma, jota kautta hoitoa pystyttäisiin antamaan ajoissa, eikä ihminen saisi esimerkiksi koulussa kuraattorille juttelun takia ”hullun” mainetta, joka lisää koulukiusaamista.

Mielestäni mielenterveyspalveluihin, psykoterapioihin, sairaalahoitoon sekä avohoitoon tulisi panostaa  rahallisesti enemmän.

Suomessa on liian hankalaa saada apua psyykkisiin ongelmiin ajoissa ja kun on itse sairas ei välttämättä jaksa käydä läpi koko suurta ruljanssia , jota nyky yhteiskunta vaatii ennen hoitoon pääsyä. Sillä kaikilla ei ole läheisiä, jotka huomaisivat tai auttaisivat sairastunutta hakemaan apua, sekä saamaan sitä.

Psykiatrisiaosastoja suljetaan koko ajan, osasto paikkoja niukennetaan, sekä säästetään hoitajien vähennyksellä. Kuinka te päättäjät olette ajatelleet Suomen tulevaisuutta, jos ihmiset eivät saa apua sillon, kuin he oikeasti tarvitsisivat sitä ja pääsevät huonoon kuntoon, pelkkien säästöjen vuoksi?

Jos mielenterveysongelmiin puututtaisiin aikaisemmin ja kunnon apua saisi jo ongelman alku vaiheessa, säästyisi kaupungeille/valtiolle rahaa, koska silloin ei välttämättä tarvitsisi esimerkiksi pitkiä monen kuukauden osasto hoitojaksoja.

Osastoillekin pitäisi päästä aikaisemmin kuin vasta silloin, kun tilanne on päässyt niin vaikeaksi, että ihminen yrittää itsemurhaa tai sanoo tekevänsä sen. Mielestäni avun saaminen tällaista kautta on todella tyhmää, koska ongelmat olisivat  voineet jo ennaltaehkäistä tai aikaisemmin kunnon hoitoon pääsemisen avulla, jolloin ei tärvitsisi pitkiä osasto jaksoja.

Hoitohenkilökuntaa on aivan liian vähän. Heitä pitäsi olla paljon enemmän, jotta saataisiin parhain tulos. Jossa hoitajat kerkiäisivät enemmän keskustelemaan sekä antamaan yksilöllistä terapiaa sekä hoitoa potilaille enemmän. Osastohoitajat joutuvat keskittymään liikaa muihin asioihin, kuin potilaiden kanssa keskustelemiseen sekä muihin hoidollisiin terapioihin ja ryhmiin.

Hoitajatkin varmasti haluaisivat tehdä sitä työtä, johon heidät on koulutettu, eikä kaikkea muuta, jotka vievät aikaa potilaiden hoidosta. He haluaisivat varmasti keskustella enemmän potilaidensa kanssa, mutta heillä EI OLE AIKAA. Potilaat ovat osastoilla, mutta kunnon hoito ja terapia jää aina toiseksi, koska AIKAA EI OLE TARPEEKSI.

Yhteiskunnan asenne mielenterveysongelmia kohtaan pitäisi muuttua. Mielenterveysongelma on sairaus muiden joukossa. Mielensairaus ei ole yhtään sen vähäpätöisempi kuin fyysinen sairaus, eikä aina ihmisestä itsestään riippuvainen.

Tämän adressin tarkoitus on parantaa ja auttaa mielenterveyspotilaita pääsemään hoitoon ja saamaan kunnon apua. Tämä adressi viedään eduskuntaan asti, jotta asiat parantuisivat.

MIKÄ TÄSSÄ HYVINVOINTIVALTIOSSA ON TÄRKEINTÄ, IHMISEN HYVINVOINTI JA MIELENTERVEYS VAI RAHA JA SUORITTAMINEN?

MIELESTÄNI MIELENTERVEYS ON TÄRKEÄMPÄÄ.

OLETKO SAMAA  MIELTÄ?