Adressi päivähoidon laadun säilyttämiseksi

ADRESSI PÄIVÄHOIDON LAADUN SÄILYTTÄMISEKSI

Kuten ehkä tiedätte, on Espoon kaupunki päättänyt siirtää päivähoidon sosiaali- ja terveystoimen alaisuudesta sivistystoimeen vuoden 2010 alusta lähtien. Työntekijöille kerrottiin, että yhdistyminen ei tuo mitään muutoksia arkeen; kaiken piti säilyä entisellään. Kuitenkin keväällä 2009 päivähoidolle ilmoitettiin laitosapulaisista luopumisesta. Laitosapulaiset ovat kautta aikojen olleet tärkeä ammattikunta päiväkodin arjessa. Heidän merkittävään työpanokseensa on kuulunut lapsiryhmissä avustamista, pyykkihuoltoa, yleiseen viihtyvyyteen ja siisteyteen vaikuttamista ym. Tämä on mahdollistanut kasvatusvastuullisten keskittymisen omaan työnkuvaansa eli lasten hyvinvointiin.

Laitosapulaisista luopuminen, uudelleen kouluttaminen ja siirtäminen muihin tehtäviin ovat tapahtuneet hyvin nopeassa aikataulussa, ilman että päiväkodin johtajien kantaa asiaan on edes kuultu. Tuntuu, että asia on sysätty työkentälle ilman suurempia miettimisiä niin, että ylempi taho vastuuttaa nyt johtajat ja työntekijät selvittämään ongelman. Esimerkiksi tällä hetkellä meidän pitäisi työntekijöinä miettiä kuinka jakaa laitosapulaisen työt. Tämä on haastavaa, sillä tälläkään hetkellä kasvatushenkilöstöllä ei tunnu riittävän aikaa oman työnsä hoitamiseen. Lisääntyvä työtaakka näkyy myös väsymyksenä ja työssä uupumisena, joka konkreettisesti näkyy sairaslomina. Kummastuttavaa on myös, miksi lisääntyvä työn määrä ei näy palkassamme ollenkaan?

Meillä on ammattiylpeys ja haluamme tulevaisuudessa, että meillä on mahdollisuus tuottaa lapset huomioivaa ja laadukasta päivähoitoa kasvatuskumppanuuden hengessä, jota kaupunkikin haluaa meidän toteuttavan. Työnkuvamme on muuttunut vaativammaksi vuosien myötä. Lasten erityistarpeet näkyvät arjessa. Ongelmiin kiinnitetään enemmän huomiota ja niihin pitäisi puuttua riittävän ajoissa. Sen myötä jo paperityön määrä on lisääntynyt. Työhömme kuuluu pelkästään lasten ohjatun toiminnan lisäksi paljon suunnittelua, suunnitellun asian valmistelua, lasten kasvatuskeskustelujen valmistelua ym. Tämä vaatii koko tiimin läsnäoloa. Kylmä tosiasia on, että mitä enemmän meille kasataan lisää töitä, sitä enemmän se on poissa lapsilta.

Vastustamme, että laitosapulaisen tehtävät siirretään neuvottelematta tai muita vaihtoehtoja harkitsematta muulle henkilökunnalle edellä mainituin perustein.

Laitamme tämän adressin eteenpäin Espoon kaupunginhallitukselle/-valtuustoon, kun olemme keränneet riittävästi allekirjoituksia.

Espoon kaupungin päivähoidon henkilöstön puolesta:

Minna Hiltunen, Kirkkonummi
Susanna Forssell, Helsinki