Äitiysneuvola supistaa Nokialla

Synnytysten määrä on ollut merkittävässä kasvussa Nokialla. Vuonna 2002 syntyneitä oli 321, vuonna 2003 311, vuonna 2004 354 ja vuonna 2005 355. Arvion mukaan synnytyksiä kertyy vuonna 2006 381. Suurin osa äitiysneuvolatyöstä kohdistuu kolmelle terveydenhoitajalle, jotka hoitavat myös perhesuunnitteluasiakkaat. STM:n suositus on odottavia äitejä 80/vuosi/terveydenhoitaja.

Äitiyshuollon ydintehtävä on turvata odottavan äidin, sikiön, vastasyntyneen ja perheenjäsenten paras mahdollinen terveys. Tätä perustyötä ei pystytä hoitamaan Nokialla tämänhetkisillä resursseilla kokonaisvaltaisesti. Tästä seuraa erikoissairaanhoidon käyntien lisääntyminen.

Jotta terveydenhoitajat selviäisivät lisääntyneestä asiakasmäärästä, äitiysneuvolatyön supistuksista on sovittu:
- Alkuraskauden käyntejä vähennetään siten, että ennen raskausviikkoja 20 on vain yksi terveydenhoitajan ja lääkärin käynti. Suositus olisi kolme terveydenhoitajan ja yksi lääkärin käynti. Ensimmäinen käynti neuvolaan tapahtuu vasta 12 raskausviikolla, suositus olisi rv.8-10. Joten puuttuminen mahdollisiin ongelmakohtiin terveydenhoidon ja elämäntapojen suhteen jää myöhäisemmäksi.
- Käyntiaikoja lyhennetään entisestään (20min/asiakas), keskitytään lähinnä fyysisten oireiden seurantaan ja perheen kokonaisvaltainen hoito jää vähemmälle. Tehdään se, mikä takaa fyysisen turvallisuuden, äidin kokonaistilanteeseen ei puututa.
- Kotikäyntejä ei enää tehdä.
- Vähennetään ehkäisyneuvolan käyntejä.
- Rajoitetaan minimiin opiskelijaohjaus.
- Perhevalmennuksen aloituksen ajankohtaa siirretään ensi kevääseen.

Tilanne helpottuisi jos saataisiin yksi terveydenhoitaja äitiysneuvolan ja lastenneuvolan yhä kasvaviin tarpeisiin. Allekirjoita adressi ja kerro adressista ystävillesi!