Äitiyspakkauksen nimi vaihtoon: vauvapakkaus!

Äitiyspakkaus on suomalaisen perhepolitiikan ylpeydenaihe, jota ihastellaan Brittien hovissa asti. Äitiyspakkauksessa on vain yksi vika: sen nimi on isiä syrjivä. Me haluamme muuttaa tämän epäkohdan!

Yhteiskunnassamme keskustellaan nyt vahvasti vanhemmuuden kustannuksista ja niiden jakamisesta. Keskeisessä roolissa ovat isät, joiden valinnoista on kiinni, saadaanko vanhemmuuden kustannukset jaettua ja kotona tehtävän työn arvostus nousuun. Isät tekevät päätöksiä yksilöinä, perheenjäseninä ja yhteiskunnallisina vaikuttajina, mutta toistaiseksi vanhemmuuden kulttuuri on edelleen hyvin äitikeskeinen.

Vuosikausia on keskusteltu naisen työmarkkina-aseman parantamisesta suhteessa vanhemmuuden vaatimuksiin. Tämän rinnalle tulisi ottaa aktiiviseen keskusteluun ajatus miehen kotimarkkina-asemasta, joka helpottaisi miehen roolia perheenisänä. Kotimarkkina-aseman kasvattaminen onnistuu vain pienillä teoilla. Miesten heittäytyminen vanhemmuuteen onnistuu, jos muutamme pala palalta äitikeskeistä vanhemmuuden kulttuuria.

Tapasimme 9.11. tulevan perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikon, joka kannatti ajatusta. Myös Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä on suhtautunut ehdotukseen myönteisesti.

terveisin,

Marja Hintikka ja Marja Hintikka Liven toimitus

yle.fi/mhl

Mies, paaluta tonttisi kotimarkkinoilla!