Juhannus palautettava oikealle paikalleen

Aito juhannus -kansanliike vaatii:
Juhannus palautettava oikealle paikalleen!

Me allekirjoittaneet vetoamme Suomen eduskuntaan, jotta suomalaiseen kulttuuriin ja suomalaisten luontosuhteesen olennaisesti kuuluva Juhannus palautetaan omalle paikalleen.

Vuodesta 1955 juhannusta on vietetty väärällä paikalla. Työmarkkinajärjestöjen sopima muutos sai eduskunnan siunauksen evankelisluterilaisen kirkon vastustuksesta huolimatta. Juhannuksen viettäminen muulloin kuin 24.6. perustui teollisuuden tarpeisiin. Teollisuuden tekninen kehitys ja teollisuutemme monipuolistuminen ovat vieneet ne perustelut, joilla päätöstä aikanaan perusteltiin.

Virolainen veljeskansamme juhlii Juhannusta sen oikealla paikalla 24.6. Juhannusta juhlitaan kristillisessä traditiossa Johannes kastajan muistopäivänä. Juhannus on luonnon kiertokulkuun liittyvä valon juhla, jonka siirtäminen eri kalenteripäiville antaa kysenalaisen kuvan luonnonlakien kunnioittamisesta.

Aito Juhannus on myös nimipäivä suuressa osassa suomalaisita perheistä. Olisi oikein ja kohtuullista, että nämä henkilöt saisivat julkia nimipäiväänsä oikeaan aikaan.

Jussi Lähde