ÄLÄ TURKU PURA MÄNTYMÄEN TALOJA!

Taustaa: 15.4.2015 moni  Mäntymäen alueen asukas Turussa  sai  herätä lehtitietoon, että heidän kotinsa puretaan (Turun Sanomat, "Turku purkaa kerrostaloalueen Mäntymäessä".).  Uutisen mukaan 12 talon purkaminen, joissa asuu yhteensä 300 ihmistä, on varsin "radikaali ja harvinainen uudistus". Alueen asukkaat eivät etukäteen tienneet suunnitelmista vaan tämä tuli yllätyksenä, ja pettymyksenä.Talot on  rakennettu jo  1940-luvulla silloisessa jälleenrakennuksen ja suuren asuntopulan Suomessa ja niissä on asunut monia sukupolvia. Alue on harvinainen vuokrataloalue sijaintinsa, isojen metsiensä ja puistojen vuoksi. Alueen  ilmapiiri on luonnostaan yhteisöllinen. “Kaksureista” (kaksikerroksiset talot) ja “kolmureista” (kolmikerroksiset talot) muodostuu pieni kylä, jossa tunnetaan toisensa ja pidetään huolta. Jos jotakuta ei kuulu, käydään katsomassa. Säilyttämällä ja kunnostamalla nämä talot Mäntymäen alue voi tulevaisuudessa olla hieno esimerkki historian ja tämän päivän vaatimusten kohtaamisesta.

Turun kaupunginhallitus päätti 18.5.2015, että alueelle tehdään kolme asemakaavaluonnosta, jossa esitetään eri vaihtoehtoja talojen tulevaisuudesta: säilyttäminen, osittainen säilyttäminen ja purku.  Purkamista perustellaan sillä,  että asumukset eivät enää vastaa nykytason vaatimuksia ja korjausrakentaminen tulisi liian kalliiksi. Asunnoissa asuu kuitenkin 300 ihmistä ja elää aivan normaalia, nykyaikaista elämää, joten ajatus purkamisesta on vahvasti liioiteltu. Esimerkiksi samaan aikaan Helsingissä rakennettua asuinaluetta, Olympiakylää,  luonnehditaan “valtakunnallisesti merkittäväksi kulttuurihistorialliseksi ympäristöksi”.

Vetoomus:

Me allekirjoittaneet  vastustamme talojen purkamista ja  pyydämme, että museovirasto esittäisi taloille  suojelua niiden historiallisen arvon vuoksi asemakaavamuutoksen yhteydessä. Ehdotamme, että TVT Asunnot Oy tekisi korjaussuunnitelman alueen taloille yhteistyössä korjausrakentamiseen erikoistuneiden oppilaitosten kanssa.

Asian puolesta on myös avoin facebookryhmä Älä Turku aina pura!

Jos kiinnostaa seurata Mäntymäen tilannetta ja sanoa oman sanansa, ryhmään voi ja kannattaa liittyä.

Anu Laaksonen / Älä Turku aina pura!    Ota yhteyttä adressin tekijään