Alaskanmalamuuttien PEVISA-ohjelma

Suomen Kennelliiton Jalostustieteelliselle toimikunnalle:

Alaskanmalamuuttiyhdistys ry:n jäsenistö on päättänyt vuosien 2016 ja 2017 jäsenkokouksissaan esittää rodun PEVISA-ohjelmaksi seuraavaa:

"Pentueen rekisteröinnin ehtona on: pentueen molemmat vanhemmat tulee olla lonkkakuvattuja, raja-arvo B, minimikuvausikä on 12kk. Pentueen molemmat vanhemmat tulee olla kyynärpääkuvattuja, minimikuvausikä 12kk. Pentueen molemmat vanhemmat tulee olla virallisesti silmätarkastettuja eikä kumpikaan saa sairastaa perinnöllistä harmaakaihia (HC, hederitary cataract). Perinnöllistä harmaakaihia sairastavan koiran jälkeläisiä ei siis rekisteröidä. Pentueen vanhempien silmätarkastuslausunnot tulee olla voimassa astutushetkellä: lausunto on voimassa tarkastuspäivästä alkaen 24kk. Viralliset lonkka,- kyynärpää- ja silmälausunnot voi saada vain tunnistusmerkitty (tatuointi tai mikrosiru) koira."

Suomen Seurakoirayhdistys ry on kevätkokouksessaan 24.4.2017 päättänyt Alaskanmalamuuttiyhdistys ry:n jäsenten päättämästä esityksestä täysin poiketen esittää alaskanmalamuuttien PEVISA-ohjelmaksi seuraavaa:

”Pentueen rekisteröinnin ehtona on: pentueen molemmat vanhemmat tulee olla lonkkakuvattuja, raja-arvo C ja c-lonkkaiselle koiralle voi käyttää vain A-lonkkaista parituskumppania. Pentueen molemmat vanhemmat tulee olla kyynärpääkuvattuja. Luustokuvien minimikuvausikä 18kk. Pentueen molemmat vanhemmat tulee olla virallisesti silmätarkastettuja eikä kumpikaan saa sairastaa perinnöllistä harmaakaihia (HC, hedritary cataract). Perinnöllistä harmaakaihia sairastavan koiran jälkeläisiä ei rekisteröidä. Pentueen vanhempien silmätarkastuslausunnot tulee olla voimassa astutushetkellä: lausunto on voimassa tarkastuspäivästä alkaen 24kk."

Me alaskanmalamuuttirodun kasvattajat, omistajat ja harrastajat haluamme rotumme säilyvän mahdollisimman terveenä ja alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa (rekikoira) sopivana myös tulevaisuudessa. Olemme huolestuneita rotumme lonkkavikaprosentin noususta sekä C-lonkkaisten koirien jalostuskäytöstä. Toivomme Suomen Kennelliiton ottavan päätöksenteossaan huomioon Alaskanmalamuuttiyhdistys ry:n esityksen rodun PEVISA-ohjelmaksi. Esitys on hyväksytty yhdistyksen jäsenkokouksessa ja me allekirjoituksellamme vahvistamme kannattavamme sitä.

*************

Allekirjoittamalla tämän adressin osoitat tukesi Alaskanmalamuuttiyhdistys ry:n jäsenistön päätökselle lisätä raja-arvo B rodun uuteen PEVISA-ohjelmaan. Kasvattajia pyydetään täyttämään lomakkeeseen myös kennelnimensä.

Allekirjoituksia vastaanotetaan 2.5.2017 asti, jonka jälkeen lista allekirjoittaneista tietoineen toimitetaan Suomen Kennelliiton jalostustieteelliselle toimikunnalle.

Marja-Liisa Kiuru    Ota yhteyttä adressin tekijään