Terveellisten ruokien ALV alas! NYT!

Oletteko huomanneet, että kauppalasku näyttää isommalta, kun ostat terveellisiä ruokia?

Tein vertailevaa tutkimusta pari viikkoa ja totesin, että se viikko, jolloin ostin kasviksia, rasvattomia tai vähärasvaisia tuotteita, terveysvaikutteista leipää, vähärasvaista jauhelihaa ja kanaa teki kukkarooni paljon isomman loven kuin herkkujen ja halvimman ostaminen viikon ajan. Tottakai sitä ostaa nautasikajauhelihaa, kun vähärasvainen jauheliha maksaa joissain kaupoissa euron enemmän kuin nautasika. Joillekin ihmisille sillä eurollakin on väliä!

Tämänkin maan isokenkäkansa (joista muuten aika moni näyttää kasvattaneen vatsakummun) kitisee siitä, että ylipainoon kääntyviä asukkaita on koko ajan enemmän ja terveydenhuoltolaskut tulevat kasvamaan. Jottain tarttis tehrä?

Vastaus ei ole pelkästään siinä, että varoitetaan ja kielletään, eikä siinä, että mainostetaan televisiossa liikunnan paremmuutta ja työnantajien ja koulujen vastuuta, vaan vastaus on siinä, että terveellinen ruoka olisi halvinta ostaa.

Puhetta asiasta

Esitän siis, että:

1. Kasvisten, hedelmien, juureksien, vähärasvaisten tuotteiden, tutkitusti terveysvaikutteisten tuotteiden ja muiden terveyttä edistävien tuotteiden osalta tehtäisiin merkittävä arvonlisäveron lasku.

2. Liikuntavälineiden ja palveluiden arvonlisäveroa tulisi keventää niin, että vähävaraisemmillakin olisi mahdollisuus hankkia liikuntavälineitä ilman, että elämän laadusta tulisi tinkiä.

3. Kompensoidaan veronkevennykset suuntaamalla ne ihan reilusti ja ronskisti tupakkaan, alkoholijuomiin, makeisiin, naposteltaviin, virvoitusjuomiin, pikaruokiin ja valmisruokiin!

Ratkaisu tulisi pitkällä ajanjaksolla halvemmaksi kuin lääkekorvaukset ja sairaseläkkeet ja osaltaan auttaa työvoiman jaksamista ja pysyvyyttä.

Ottakaa kantaa, tätä asiaa ei kannata viivyttää seuraavalle hallituskaudelle! Kerätään nimiä ja kerrotaan maamme pääjehuille, että kansalla on syvä tahto pysyä terveenä!

Läskit veks koko kansalta!    Ota yhteyttä adressin tekijään