Anna Abreu vuoden 2009 Euroviisu-edustajaksi!

Vuodesta toiseen suomalaiset ovat lähettäneet Euroviisuihin musiikkia, joka on vedonnut Suomen kansaan, mutta ei kuitenkaan maailmanlaajuiseen yleisöön. Vuonna 2006 Suomi yllättäen kuitenkin voitti Euroviisut vuosikymmenien yrittämisen jälkeen Lordin Hard Rock Hallelujahilla, mihin on olemassa useita eri syitä.

Lordi teki Kreikan Euroviisuissa esiintyessään historiaa esittäessään koko kilpailun ensimmäisen todellisen hard rock -kappaleen, mutta ehkä vielä suurempi syy bändin voittoon olivat Lordin upean omaperäiset asut. Euroviisujen isoimpaan pistesaaliiseen vaikuttivat lisäksi tietenkin myös kappaleen ansiot sekä paljon pyrotekniikkaa sisältänyt lavashow.

Suomi on 2006-vuoden Euroviisujen jälkeen – ja vähemmissä määrin myös niitä ennen – tullut tunnetuksi yhtenä maailman johtavista heavy metal -maista. Vuoden 2007 Viisuissa poplaulaja Hanna Pakarinen esiintyi tummalla Leave Me Alone -balladillaan kotiyleisönsä edessä, mutta ei saavuttanut suurta suosiota. 2008 vuonna Suomea puolestaan edusti Serbiassa Teräsbetoni, joka sekin sijoittui pistelistan hännille.

Lienee perusteltua olettaa, että Suomen ei kannata lähivuosina enää lähettää erottuvan raskasta musiikkia Euroviisuihin. Teräsbetonia kutsuttiin eräässä haastattelussa Lordiksi ilman maskeja, mikä kertoo siitä, että jatkossa Suomi enemmänkin kärsii hevimusiikkimaan leimasta Euroviisuissa. Lordin voitto on eurooppalaisilla liian tuoreessa muistissa.

Kuka sitten sopisi 2009 vuonna edustamaan Suomea Venäjän Euroviisuissa? Vastaus on jo 75 000 levyä Suomessa myynyt Idols-kisasta pinnalle ponkaissut Anna Abreu. Anna on kaikkea sitä, millä Euroviisuissa pärjää: hän on nuori nainen, todella kaunis, loistava laulaja, tarpeeksi omaperäinen erottumaan joukosta, hyvä esiintymään ja lisäksi aivan erilainen kuin Lordi ja Teräsbetoni. Lisäksi Anna on kiinnostunut ulkomaanmarkkinoista, ja hänen r'n'b-tyylinen musiikkinsa aukeaa varmasti ulkomaillakin vedoten nuoriin ja vanhoihih, miehiin sekä naisiin.

On viimein aika katkaista Suomen tappioperinne (poikkeuksena ainoastaan Lordi) Euroviisuissa ja pitää taukoa suomalaisella iskelmällä ja hevillä kilpailemisesta! Jos Annalle kehitetään tarpeeksi vaativa, mutta samalla mieleenpainuva kappale, voimme kenties saada Viisut takaisin Suomeen jo vuodeksi 2010!

Jouni Hakkarainen    Ota yhteyttä adressin tekijään