Anniksen hissi laitettava vihdoin ja viimein kuntoon!

Annankatu 6 eli Annis on Porin kaupungin alaisuudessa toimiva sosiaalinen kulttuurikeskus, joka on vuodesta 1980 lähtien antanut mahdollisuuden nuorille toteuttaa omia taiteellisia visioitaan talon luomassa vapaassa ilmapiirissä. Talossa järjestetään vuosittain kymmeniä konsertteja sekä erilaisia tapahtumia, kursseja ja työpajoja. Esiintymisten lisäksi se tarjoaa tilat harjoitteluun ja musiikin äänittämiseen. Kaiken ikäisille suunnattua toimintaa järjestetään mm. teatterin, musiikin, kuvataiteen, valokuvauksen, elokuvan ja performanssien saralla. Laaja kontaktipinta samassa taiteellisessa ilmapiirissä elävien yhteisöjen kanssa tuo monet Annikselle harjoittelemaan, toteuttamaan tai esittämään omia projektejaan. Talon vapaa ilmapiiri ja sen tarjoama monipuolinen kulttuuritoiminta on herättänyt myös valtakunnallista kiinnostusta. Vuotuista toimintaa on runsaasti ja osa tapahtumista on saavuttanut perinteitä jokavuotisena traditiona.

Anniksen toiminnan esteettömyyttä rajoittaa merkittävästi hissin puuttuminen tiloista. Anniksen toimitilat sijaitsevat neljässä eri kerroksessa, mikä estää suurelta osin liikuntarajoitteisten lasten ja nuorten harrastamista Anniksella.

Hissittömyys estää myös liikuntarajoitteisten osallistumista konsertteihin, teatteriesityksiin sekä muihin kulttuuritapahtumiin. Esim. Anniksella harrastavien lasten ja nuorten liikuntarajoitteiset isovanhemmat eivät pääse hissiongelman vuoksi katsomaan lastenlastensa esityksiä jos ne ovat jossain muussa kerroksessa kuin katutasossa.

Ainoat WC-tilat joita pyörätuolia käyttävät voivat käyttää, sijaitsevat kellari kerroksessa. Tosin kyse ei ole virallisesta INVA-vessasta. Piirustusten mukaan Annikselle on suunniteltu INVA-vessaa, mutta sitä ei ole koskaan jostain syystä toteutettu.

Annis on julkinen tila, jonka pitäisi pystyä palvelemaan eri-ikäisiä taiteen ja kulttuurin harrastajia tasa-arvoisesti.

Talossa on jo hissikuilu, jonka vuoksi hissin asentaminen ei ole työlästä. Tästä huolimatta Annis ei yli 30 vuoden aikana ole saanut rahoitusta hissin rakentamiselle.  Tämän adressin myötä toivommekin, että hissiä varten saataisiin vihdoin varat Porin kaupungilta. Anniksen tasa-arvoinen ja ennakkoluuloton toimintaympäristö pitäisi olla esteettömästi avoin kaikille.

Kulttuuritalo Annankatu 6    Ota yhteyttä adressin tekijään