Anomus Janakkalan kunnalle Tervassa tapahtuu 2016-päivään

AVUSTUSHAKEMUS   Avustuksen hakija: Tervakosken Suruton ry

Avustuksen kohde: Tervassa Tapahtuu -päivä 20.8.2016 (Yksi Janakkala 150-juhlavuoden tapahtuma)

Anomme, että Janakkalan kunta tukee rahallisesti 3000 €:lla Tervassa tapahtuu -päivää, joka on yksi juhlavuoden 2016 tapahtumista.

Järjestämme Tervakoskella Tervassa tapahtuu -päivän lauantaina 20.8.2016. Tapahtuma on yksi Janakkalan 150-juhlavuoden tapahtumista. Kunnan perustama työryhmä laatinut suunnitelman 150-vuotisjuhlatapahtumaa varten. Alkuperäisessä suunnitelmassa oli varattu Tervakosken koulujen oppilaiden (n. 700 oppilasta + opettajat) kuljetus Turenkiin 27.8. pidettävään Janakkalan 150-vuotisjuhlatapahtumaan.  Suunnitelmat muuttuivat yhdessä koulujen opettajien aloitteesta siten, että tervakoskelaisten koulupäivä pidetäänkin Tervassa tapahtuu -tapahtuman yhteydessä 20.8. Päätökseen vaikuttivat mm. turvallisuuskysymykset. Koululaisten vanhemmat on toivotettu tervetulleeksi lauantain 20.8. tapahtumaan. Todennäköisesti useampi pienen koululaisen vanhempi on mukana lähellä kotia järjestettävässä tapahtumassa.

Avustusta on kysytty kesäkuussa 2016, ja päätös oli kielteinen (Kunnanhallituksen kokouksen pöytäkirjan ote 13.6.2016). Perusteluina, että kunnanhallituksen toimielimelle ei ole budjetoitu määrärahaa avustupyynnön mukaisia avustuksia varten. Koska tervakoskelaisia koululaisia ei tarvitse nyt kuljettaa Turenkiin, kunta säästää huomattavan summan. Anomme, että saisimme tästä rahoituksesta osan Tervassa tapahtuu –tapahtumassa käytettäväksi.

Työryhmämme kokee eriarvoisena, että Tervakoskella pidettävä Tervassa tapahtuu -juhlavuoden tapahtuma ei saa rahallista tukea järjestelyihin Janakkalan kunnalta (poislukien Kulttuuritoimen myöntämä avustus illan Venetsialaisten Ants in the Pants -yhtyeeseen). Tervassa tapahtuu -päivän kaikki käytännön järjestelyt hoidetaan tänäkin vuonna talkoovoimin, päävastuun järjestelyistä kantaa Tervakosken Suruton ry. Valtavista talkootunneista huolimatta kuluja kuitenkin aiheutuu mm. ohjelmalavojen rakentamisesta, esiintyjien palkkioista (artistit, juontaja) ja järjestyksenvalvonnasta. Yhdistys kattaa kuluja omalla ruokamyynnillä (ruoka valmistetaan ja myydään talkoovoimin) sekä sponsorirahoituksella paikallisilta yittäjiltä.

Tapahtuman ja yhdistyksen historia

Tapahtuma on järjestetty ensimmäisen kerran vuonna 2010, jolloin Tervakosken Suruton ry järjesti Suruttoman rannassa Venetsialaiset. Kaksi vuotta myöhemmin tapahtumaa laajennettiin, ja Tervassa tapahtuu -päivä kokosi yhteen Seuratalolle paikallisia yrityksiä ja yhdistyksiä esittelemään toimintaansa. Vuosi vuodelta tapahtuma on kasvanut ja se on vakiinnuttanut paikkansa Janakkalan kesätapahtumien joukossa.   Tapahtuman järjestelyistä vastaa kokonaisuudessaan Tervakosken Suruton ry. Päivä rakennetaan tänäkin vuonna yhteistyössä muiden janakkalalaisten yritysten ja yhdistysten kanssa, mutta päävastuu (ja taloudellinen vastuu) on Tervakosken Suruton ry:llä.   Tervakosken Suruton ry on toiminut perustamisestaan lähtien (v. 2009) erittäin aktiivisesti. Yhdistyksen päätehtävä on huolehtia Suruttoman ranta-alueesta, mutta yhdistys on halunnut järjestää myös erilaisia tapahtumia lisäten näin yhteisöllisyyttä. Yhdistys on vetänyt läpi myös kymmenien tuhansien eurojen EU-hankkeita, joista viimeisimpänä rahoituksen sai Hyvän mielen reitti -hanke (budjetti 100 000 €). Syksyllä 2015 Suruton ja alakoulu aloittivat yhteistyön, kun osa oppitunneista järjestettiin Suruttoman mökillä. Opettajat ja oppilaat ovat olleet tyytyväisiä tähän erilaiseen oppimisympäristöön, joka tukee myös tänä syksynä alkavaa uutta opetussuunnitelmaa.

Avustuksen periaatteellinen merkitys olisi euromääräänsä suurempi

Janakkala on saanut positiivista huomiota aktiivisen ja elinvoimaisen Tervakosken Suruton ry:n avulla. Talkoohenki onkin ollut poikkeuksellisen hyvä. Kunnan myöntämä rahallinen avustus olisi konkreettinen osoitus, että kunta tukee ja arvostaa kuntalaistensa vapaa-ajallaan tekemää työtä asuinkuntansa hyväksi. Avustuksen periaatteellinen merkitys olisi euromääräänsä suurempi.

Tiina Leipijärvi    Ota yhteyttä adressin tekijään