Antakaa lasten leikkiä!

Me pyydämme, että tyttäremme Lumin ja hänen parhaan ystävänsä oikeus leikkiä halutessaan keskenään palautetaan. Allekirjoittamalla tämän adressin tuet lasten itsemääräämisoikeutta ja heidän ihmisoikeuksiaan. Samalla näytät esimerkilläsi solidaarisuutta erilaisuuden hyväksymiseen. Adressi luovutetaan toisen tytön vanhemmille sekä lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttilalle.

t. Antti Salo ja Mia Malmi

Lue tästä tapauksen taustaa: http://cincinbymiamalmi.blogspot.fi/2018/01/tyttojen-valisesta-ystavyydesta.html

Lapsen oikeuksien yleissopimus
YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaisesti

Jokaisella lapsella on oikeus elämään, henkiinjäämiseen ja kehittymiseen.
Jokaisella lapsella on oikeus sanoa mielipiteensä ja saada näkemyksensä otetuksi huomioon. Kaikki lapset ovat tasa-arvoisia, ketään ei saa syrjiä.
Lapsen etu on otettava huomioon tehtäessä niin yksittäistä lasta kuin lapsiryhmää koskevia suunnitelmia ja päätöksiä.

Tyttäremme Lumin kirje:

Haluaisin leikkiä parhaan ystäväni kanssa.

Olen tuntenut hänet 2-vuotiaasta ja ollut tekemisissä lähes päivittäin.

Kunnes hänen äitinsä kielsi meitä leikkimästä koulun jälkeen ja viikonloppuisin.
Sen jälkeen, kun hän oli riitaantunut minun isäni ja äitini kanssa lomamatkalla. Se oli kesäkuussa. Nyt on tammikuu ja minun isäni ja äitini ovat pyytäneet häneltä anteeksi monta kertaa. Miksi emme edelleenkään saa leikkiä?

Olen surullinen. Minulla oli mukava lomamatka parhaan ystäväni kanssa ja molemmat odotimme koko loppukesän, että pääsemme jatkamaan leikkejä. Meillä lapsilla ei ole riitaa ollut, päinvastoin.

Olemme olleet parhaat kaverit 3-vuotiaasta lähtien, yhteensä 7 vuotta. Meillä on oma mielikuvitusmaailma, minne eivät aikuiset pääse. Meillä on yhteinen sävel, hän ymmärtää minua, vaikka kukaan muu ei ymmärtäisi. Hänen seurassaan saan olla oma itseni. Tämä on tosiystävyyttä, jota ei kaupan hyllyltä saa.

Meillä lapsillakin on oikeudet. Meitäkin pitää kuulla päätöksenteossa.
Minä en ole kaverilleni huonoa seuraa enkä opeta hänelle pahoja tapoja. Olemme kilttejä tyttöjä molemmat.

En toivo mitään muuta, kuin että tämä tilanne selviäisi ja saisimme leikkiä taas.

Lumi, 10 vuotta.

ps. saa jakaa