Arki-iltapäivystys takaisin Lietoon

VETOOMUS LIEDON TERVEYSKESKUKSEN ARKI-ILTOJEN PÄIVYSTYKSEN PALAUTTAMISEN PUOLESTA

Tähän adressiin toivotaan allekirjoituksia Liedon, Marttilan ja Kosken Tl asukkailta, jotka ovat valmiita puoltamaan tätä vetoomusta. Tämä vetoomus koskee kyseisten kuntien arki-iltojen lääkäripäivystyksen toteuttamista.

Me allekirjoittaneet vetoamme Lietolaisiin päättäjiin, jotta arki-iltojen terveyskeskuspäivystys palautettaisiin Liedon terveysasemalle.

TYKS:n T-sairaalan päivystys on saanut paljon negatiivista palautetta lehdistössä ja kuntalaisten keskusteluissa. Odotusajat venyvät usein monen tunnin mittaisiksi, mikä on toisaalta ymmärrettävää koska päivystys palvelee 14 kunnan asukkaita. Liedon kunnalle tulee huomattavasti kalliimmaksi kustantaa T-sairaalassa tapahtuva arki-iltojen päivystys, kuin että se toteutettaisiin omalla terveysasemalla vaikkapa klo 20 saakka. Pelkkien toteutuskustannusten lisäksi kunnalle tulee lisäkuluja potilaista, jotka joutuvat käyttämään esim. taksia tai invataksia. Näistä kuluista kunta maksaa aina oman osansa.

Neljällä lisätunnilla päivässä Liedon terveysasema pystyisi myöskin purkamaan jonotusta kiireettömiin lääkärin vastaanotto-aikoihin. Tällä hetkellä jonotusaika on noin 6 viikkoa.

Kokonaisuudessaan TYKS:n T-sairaalassa järjestettävä päivystys tuo huomattavasti suurempia kuluja kunnallemme, kuin omassa terveyskeskuksessa toteutettu päivystys. Nykyisessä taloustilanteessa kunnallamme ei mielestämme ole varaa tällaiseen tuhlailuun.