Åshöjdens skola närmare eleverna!

Vi önskar att Åshöjdens högstadium, dvs norra och nordöstra Helsingfors svenska högstadium, ska vara närmare eleverna! Skolan fungerar nu på Sturegatan, redan det är väldigt långt bort från t.ex. Skomakarböle och Henriksdal där en del av eleverna bor. Vi vill inte att våra barn ska få ännu längre skolväg.

Om skolan under den förestående renoveringen flyttas till Topeliusgatan i Tölö, är vi rädda att många familjer kommer att välja andra skolor som är lättare att nå från norra och nordöstra Helsingfors. Detta skulle i sin tur inverka menligt på timresurserna och hota vårt högstadium. Det vill vi inte.

Vi hoppas att staden grundligt utreder möjligheterna att i stället flytta skolan norrut, närmare dess upptagningsområde: Månsas, Kottby och Staffansby som är de lågstadier eleverna kommer från.

---

Haluamme Åshöjdenin koulun eli Pohjois- ja Koillis-Helsingin ruotsinkielisen yläasteen lähemmäksi oppilaitaan! Koulu toimii nyt Sturenkadulla jonne esim. Suutarinkylässä ja Heikinlaaksossa asuvilla oppilailla on jo nyt varsin pitkä matka. Emme halua lapsillemme tätä pidempää koulumatkaa.

Pelkäämme monen perheen miettivän muita, helpommin saavutettavia kouluvaihtoehtoja mikäli koulunkäynti tulevan remontin ajaksi siirretään Topeliuksenkadulle Töölöön. Tämä vuorostaan vaikuttaisi tuntiresursseihin ja uhkaisi yläastettamme. Tähän tilanteeseen emme halua joutua.

Toivomme kaupungin perinpohjaisesti tutkivan olisiko koulu mahdollista siirtää pohjoisemmaksi, lähemmäs Maunulan, Käpylän ja Tapaninvainion ruotsinkielisiltä ala-asteilta tulevia oppilaitaan.

Hem och Skola i Staffansby rf    Ota yhteyttä adressin tekijään