Asianmukaiset juhla- ja konserttitilat Lempäälään

Tarvitsemme asianmukaiset kokoontumis-, konsertti- ja juhlatilat Lempäälään

Esitämme, että Lempäälän kuntaan, lähinnä kolmannen yläkoulun yhteyteen, rakennetaan asianmukaiset kokoontumis- konsertti- ja juhlatilat.

Perustelut:

Useat tutkimukset ovat osoittaneet, miten suuri merkitys kulttuuri- ja musiikkiharrastuksilla on ihmisten hyvänoloon, terveyteen ja viihtymiseen. Tämän toivomme olevan vahvana kannustimena myös Lempäälän kuntapäättäjien toiminnassa.

Lempäälän vanhan lukiorakennuksen purkaminen merkitsee entisen kokoontumis-, juhla- ja musiikkitilana toimineen auditorion poistumista. Se on ollut kelvollinen kunnassa järjestettäviin juhliin ja konsertteihin soveltuva tila. Myös Ehtookodon sali on pienenemässä oleellisesti tulevan saneerauksen myötä.

Esimerkiksi uudella Virta-kampuksella järjestetyt kaksi itsenäisyysjuhlaa ovat osoittaneet aula- ja ruokalatilasta sisustetun ”juhlasalin” huonon sopivuuden juhlatilaksi. Jopa useat juhlasta pois jääneet ovat kertoneet syyksi viihtymättömyyden aulatilan arkisissa puitteissa. ”Rappusilla istuminen ei oikein luo juhlan tuntua”, on eräs poissaolija esittänyt perustelunaan.

Lempäälä-talon piirustuksissakaan ei näy puheena olevaa tilaa, joten vanhan lukion tontille rakennettavan kolmannen yläkoulun yhteyteen sellainen pitää ehdottomasti rakentaa.

Lempäälä on Tampereen seudun kunnista nopeimmin kasvava, vetovoimainen kunta. Tätä vireää imagoa kanattaa vaalia myös tarjoamalla erilaisille käyttäjille erityyppisiä tiloja, siis myös laadukasta juhla- ja musiikkitilaa. Elokuvaesityksillekään ei ole nyt soveliasta paikkaa.

Nouseva yleisötila tyydyttäisi myös seminaarien ja erilaisten isompien tapahtumien, nuortenkin, tarpeet. Hyvä akustiikka sekä äänentoisto- ja lähetystekniset ratkaisut ovat oleellisia elementtejä tällaisessa tilassa.

Tällä adressilla tuemme Usko Gullstenin samasta asiasta laatimaa kuntalaisaloitetta

Adressiin ovat jo laadintavaiheessa sitoutuneet:

Pekka Ketonen

Kaisa Naukkarinen